Vitali’s Chaconne is almost as old as the violin itself. Originally written for violin and figured bass, it was rescued from oblivion by this German violinist, Ferdinand David, who edited it for violin and piano and published it in 1867; few violinists since that time have omitted it from their repertory. But we must confess to never having heard Respighi’s transcription of it for violin and organ. It is magnificent! Victor's jacket notes states that this transcription » ... explores the technical possibilities of the violin beyond the limits known in Vitali’s time.« But in the hands of Heifetz, this display piece becomes a thing of great beauty, and the depth of the resplendent organ accompaniment makes the work almost symphonic. Castelnuovo-Tedesco's "The Lark" is a first recording; although it is a pleasant enough work, it may well be the last recording of it. Many violinists have essayed Faure's Sonata No. 1 on LP discs, and Heifetz’ is as good as any, better than most.—The New Records
Vitali's Chaconne ist fast so alt wie die Geige selbst. Ursprünglich für Violine und Kontrabass geschrieben, wurde sie von dem deutschen Geiger Ferdinand David vor dem Vergessen gerettet, der sie für Violine und Klavier herausgegeben und 1867 veröffentlicht hat; nur wenige Geiger haben sie seitdem aus ihrem Repertoire gestrichen. Aber wir müssen zugeben, dass wir Respighis Transkription für Violine und Orgel nie gehört haben. Es ist großartig! In den Linernotes steht, dass diese Transkription » ... die technischen Möglichkeiten der Geige über die zu Vitalis Zeiten bekannten Grenzen hinaus erforscht«. Doch in den Händen von Heifetz wird dieses Schaustück zu einer Sache von großer Schönheit, und die Tiefe der strahlenden Orgelbegleitung macht das Werk fast symphonisch. Castelnuovo-Tedescos "Die Lerche" ist hier die erste Aufnahme, als Werk sehr angenehm, aber vielleicht die letzte Aufnahme davon. Viele Geiger haben Faure's Sonate Nr. 1 aufgenommen, und Heifetz' ist so gut wie jede andere, besser als die meisten anderen.