Shostakovitch: Cello Concerto, Symphony No. 1 (1x LP 180g)

Speakers Corner Records

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6124
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4260019715548
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Format:
1LP 180g 33rpm
Release date:
27.02.2018
Genre:
Classical
Original Cat.#:
Columbia MS 6124
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That every beginning has its magic may almost have become forgotten these days, when true world premieres of musical works are almost non-existent. But this special magic still remains in the present recording of Shostakovich’s Cello Concerto No. 1, which was first heard with these artists in 1959. Shostakovich dedicated the work to his friend Mstislav Rostropovich who committed the virtuoso solo part to memory in only four days, before the concert took place. The cellist tackles the work dauntlessly right from the beginning and swirls the burlesque staccatos through space. With a lovely sound and quite in accordance with the title of the movement, "Espressivo", the soloist lets the melody breathe, supported by wonderfully sonorous orchestral writing, answered by calls on the solo horn. The Finale makes itself heard with a robust inflection, which the soloist counters with an imperturbable steadfastness of rhythm that not only demands refinement but also playing in the top regions and double-stopped harmonics. That this recording is indisputably a work of reference is underlined by its coupling with the First Symphony, which is well worth listening to. Shostakovich composed this work as his graduation piece at the Leningrad Conservatory more than 30 years earlier. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.

Dass allem Anfang ein Zauber innewohnt, mag heutzutage mangels wirklicher Uraufführungen musikalischer Werke fast vergessen sein. Doch eben dieser Zauber wohnt noch immer in dieser Aufnahme des ersten Cellokonzerts von Schostakowitsch, welches in dieser personellen Aufstellung 1959 zum ersten Mal ins Gehör der Welt drang. Freund und Widmungsträger Mstislaw Rostropowitsch, der den virtuosen Part in nur vier Tagen zur Konzertreife einstudiert haben soll, greift von Anbeginn beherzt in die Saiten und wirbelt die burlesken Staccati durch den Raum. Klangschön und der Satzbezeichnung "Espressivo" verpflichtet, lässt der Solist die Melodie atmen, von sonor timbriertem Orchestersatz getragen und von den Rufen des Solohorns beantwortet. In robustem Tonfall bringt sich das Finale in Stellung, das dem Solisten neben unerschütterlicher Rhythmus-Festigkeit die Raffinessen der Cellokunst wie exponiertes Lagenspiel und doppelgriffige Flageolett-Töne abfordert. Der unbestrittene Referenzanspruch dieser Aufnahme ist durch die beigegebene hörenswerte erste Sinfonie unterstrichen, dem Gesellenstück, das Schostakowitsch mehr als drei Jahrzehnte vor dem Cellokonzert als Diplomarbeit am Leningrader Konservatorium vorlegte. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.

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