With John McLaughlin, Herbie Hancock, Joe Henderson, and Jack DeJohnette, this group rivaled the best fusion bands of the day. It must have been an intimidating challenge for a young Czech bassist to lead such a group on his debut album as a frontman, especially since he composed five of the six tracks. Recorded in late 1969, roughly the same time as the historic "Bitches Brew", and the year before Vitous began a stint with the innovative Weather Report, this was trend-setting fusion. It's produced by Herbie Mann, for whom Vitous played on such albums as "Memphis Underground" and "Stone Flute". Mark Allan/AMG Miroslav's first album; superb even in the 21st century. If you are interested in finding out about the beginnings of 'jazz-rock fusion' this record is absolutely crucial. DeJohnette and Mclaughlin both had something to prove at the time and it shows. Vitous had won a scholarship to Boston's Berklee school of music but on this evidence, he didn't need it at all and probably scared the heck out of the teaching staff before he left to go with Herbie Mann, the occasional Miles gig, and the album sessions with Shorter and Zawinul that led to Weather Report. A brilliant and influential debut from a prodigious talent; buy this one! J. Miller
Diese Gruppe mit John McLaughlin, Herbie Hancock, Joe Henderson und Jack DeJohnette konnte es mit den besten Fusionbands jener Zeit aufnehmen. Es muss eine einschüchternde Herausforderung für den jungen tschechischen Bassisten gewesen sein, für sein Debütalbum den Frontmann und Leader einer solchen Gruppe zu sein, besonders, da er auch noch fünf der sechs Stücke selbst komponiert hatte. Die Aufnahme entstand Ende 1969, ungefähr zur selben Zeit wie das historische "Bitches Brew", ein Jahr bevor Vitouš prägendes Mitglied bei der innovativen Formation Weather Report wurde, und war richtungsweisender Fusion-Jazz. Die Platte wurde von Herbie Mann produziert, für den Vitouš Alben wie "Memphis Underground" und "Stone Flute" einspielte. Mark Allan/AMG Vitouš’ erstes Album; auch im 21. Jhd. herausragend. Wer Interesse daran hat herauszufinden, wie 'Jazz-Rock Fusion' anfing, für den ist diese Platte unverzichtbar. DeJohnette und Mclaughlin mussten zu jener Zeit beide etwas beweisen und das merkt man. Vitouš hatte ein Stipendium erhalten für das Berklee College of Music in Boston, aber hier ist der Beweis, dass er das überhaupt nicht nötig hatte und stattdessen wahrscheinlich das Kollegium in totale Panik versetzte, ehe er vom College zu Herbie Mann ging, gelegentliche Gigs mit Miles hatte, Plattenaufnahmen mit Shorter und Zawinul machte, was schließlich zu Weather Report führte. Ein brillantes und einflussreiches Debüt eines wunderbaren Talents; ein Muss! J. Miller