Al Cohn: The Jazz Workshop (LP 180g)

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Format:
1LP 180g 33rpm
Release date:
13.07.2017
Genre:
Jazz
Original Cat.#:
RCA LPM-1161

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As a soloist, Al Cohn was not such an inspired tenor sax player as his colleague Zoot Sims. But he was a superb arranger, an unprofitable yet highly important function when it comes to such workshops. And though Manny Albam also played the baritone sax, his real instrument was the pen. He arranged not only jazz, but also film music and musicals. His arrangements were multi-facetted and tailormade to suit the accomplishments of the individual instrumentalists. For this particular "Jazz Workshop", the record company RCA-Victor could afford the services of excellent session musicians: Joe Newman and Freddie Green came from the Basie Band, Al Cohn, Bernie Glow, and Nick Travis from the Woody Herman Band, and the studio musicians Dick Katz, Buddy Jones and Osie Johnson were present at all times of day and night anyway. As long as you don't expect fierce battles between five tenors, or six tweeters on the trumpet, then you will enjoy this LP with its swinging, relaxed improvisations on such works as "Rosetta", "Linger Awhile", and "I'm Coming Virginia" - and you will realise that Lester Young’s sound has been heard, cultivated and further developed by these musicians. Four trumpets, a tenor sax, and then a piano, guitar, bass and drums into the bargain - that’s certainly no common ensemble, but it certainly is a good reason to purchase this LP. And for certain, this album has been missing in your collection to this day. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.

Al Cohn war solistisch nicht ein so einfallsreicher Tenorist wie sein Kollege Zoot Sims. Aber ein super Arrangeur, eine zwar brotlose aber wichtige Aufgabe bei solchen Workshops. Manny Albam spielte zwar auch das Bariton-Sax, aber sein eigentliches Instrument war der Bleistift. Mit dem schrieb er neben Jazz- auch Film- und Musical Show-Arrangements. Und zwar sehr facettenreich und abgestimmt auf die jeweiligen Fähigkeiten der Instrumentalisten. Für diesen "Jazz Workshop" konnte die Plattenfirma RCA-Victor es sich leisten, ausgezeichnete Session-Musiker ins Studio zu bitten: aus der Basie Band kamen Joe Newman, Freddie Green, aus der Woody Herman Band Al Cohn, Bernie Glow, Nick Travis und die Studio-Musiker Dick Katz, Buddy Jones und Osie Johnson saßen dort sowieso Tage und Nächte lang. Wenn man keine heißen battles von fünf Tenoristen, keine sechs Hochtöner auf der Trompete erwartet, wird man bei dieser LP hinreichend entschädigt mit swingendem, entspannten Improvisationen über Basics wie "Rosetta", "Linger Awhile", "I’m Coming Virginia" – und weiß, dass der Ton Lester Youngs von diesen Musikern gehört, gepflegt und weiterentwickelt wurde. Vier Trompeten, ein Tenorsax, dazu Piano, Gitarre, Bass und Schlagzeug sind sicher keine alltägliche Besetzung; auch das ist ein Grund, die LP zu kaufen. Im Regal fehlte Ihnen die Platte bisher sicher! Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.

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