Cecil Payne: Zodiac, The Music Of Cecil Payne - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp19734
UPC:
5060149622674
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp19734
Released:
21.12.2017 in UK
Original Release:
1973 Label Strata-East Cat# SES-19734
Genre:
Jazz
Artist:
Cecil Payne
Adding to cart… The item has been added

It's impossible to talk about this album without acknowledging the spectre of death that hangs over it - not only is it the third entry in Strata-East Records' Dolphy Series, a collection of archival recordings from some of the label's close associates honoring the recently deceased multi-instrumentalist, but it is actually dedicated to two members of the band, Wynton Kelly and Kenny Dorham, who died in between the recording sessions and its release. The point is driven home even further by the fact that the album begins with a tribute from Payne to the fallen Martin Luther King, Jr., a piece that acts as a de facto solo for Dorham - his playing all rosy elegance and regal warmth - before shifting into the lighter (though equally coolly-paced) "I Know Love", a showcase for Payne's sax. While not the most somber jazz track ever recorded, this opening suite is a low-key and mournful way to open the affair, but thankfully the album really picks off and shows these musicians more in their element the rest of the way. "Girl, You Got a Home" is a funky piece, beginning very soulfully with some tight interplay among the rhythm section of Kelly, bassist Wilbur Ware and drummer Albert Heath. Ware is in especially fine form on this track, tying together the disparate passages of the piece by grounding the more ponderous moments in a deep funk, while Kelly's playing is especially ear catching in the way he stabs at his piano like it's an organ. After the first two tracks take up nearly twenty minutes, the four-minute "Slide Hampton" feels almost impossibly brief, a feeling that's enhanced by its quick, jittery, and infectious rhythm, driven by some really dexterous work from Kelly. The final track, "Flying Fish", may be the album's highlight, a Caribbean-inspired composition that casts the rhythm section as flighty ground for both Payne and Dorham to vamp on. The track is oddly danceable for something released on Strata-East, maybe the most fun moment ever for the label, and relentlessly uptempo. Though this release may be in part defined by the deaths that preceded it, it's clear that the recording process was actually a lot of fun for everybody, as their enthusiasm and energy jumps right out of the speakers. This is one of the first Strata East records I really got into and is still one of my favorites, a must-hear for any fans of the flightier moments of Dorham or Kelly's career, and a fitting tribute for both master musicians.  

Man kann unmöglich über dieses Album reden, ohne das darüber schwebende Gespenst des Todes zu erkennen – es ist nicht nur das dritte der Dolphy Serie von Strata-East Records, eine Zusammenstellung von Archiv-Aufnahmen, die den kurz zuvor verstorbenen Multi-Instrumentalisten ehrt, der mit dem Label eng verbunden war; es ist zudem den beiden Mitgliedern der Band, Wynton Kelly und Kenny Dorham, gewidmet, die in dem Zeitraum zwischen den Aufnahmen und dem Erscheinen des Albums verstarben. Als wäre das nicht genug, wird es eröffnet mit einem Stück, das Payne Martin Luther King Jr. gewidmet hat, welches de facto als Solo für Dorham daherkommt – dessen Spiel voll rosiger Eleganz und königlicher Wärme ist – ehe die Musik zum leichteren (wenn auch im gleichen forschen Tempo) "I Know Love" übergeht, einem Schaustück für Paynes Saxophon. Auch wenn es sich nicht um das düsterste Jazzstück handelt, das je aufgenommen wurde, ist dieses Eröffnungsstück eine Angelegenheit von gedrückter und kummervoller Stimmung; aber glücklicherweise nimmt das Album an Fahrt auf und zeigt diese Musiker während der restlichen Zeit mehr in ihrem Element. "Girl, You Got A Home" ist ein funkiges Stück, das sehr gefühlvoll beginnt mit einem engen Wechselspiel innerhalb der Rhythmussektion zwischen Kelly, dem Bassisten Wilbur Ware und dem Schlagzeuger Albert Heath. Ware ist hier besonders gut in Form, er verbindet die ungleichen Passagen miteinander, indem er die schwerfälligeren Momente in tiefstem Funk erdet, wohingegen Kellys Spiel einen durch die Art gefangen nimmt, wie er auf sein Klavier einsticht, als wäre es eine Orgel. Da die ersten beiden Stücke zusammen ca. 20 Minuten dauern, erscheint das vierminütige "Slide Hampton" unglaublich kurz, wobei diese Empfindung noch durch den schnellen, nervösen, ansteckenden Rhythmus verstärkt wird, angetrieben von Kellys enormer Fingerfertigkeit. Das letzte Stück, "Flying Fish", ist vielleicht das Highlight dieses Albums, eine karibisch inspirierte Komposition, die der Rhythmus-Abteilung die Rolle einer flüchtigen Grundlage zuweist, auf der sowohl Payne als auch Dorham improvisieren können. Das Stück wirkt merkwürdig tanzbar für eine Veröffentlichung von Strata-East, für dieses Label vielleicht der fröhlichste Moment überhaupt, dazu gnadenlos schnell. Obwohl diese Veröffentlichung sich zu einem Teil durch die Todesfälle definiert, die ihr vorausgegangen waren, ist es eindeutig so, dass der Zeitraum der Aufnahmen offensichtlich allen Beteiligten großes Vergnügen bereitet hat, da ihr Enthusiasmus und Energie aus den Lautsprechern heraus förmlich anspringen. Dies ist eine der ersten Strata East Platten, in die ich mich so richtig hineingehört habe und sie zählt nach wie vor zu meinen Lieblingen; jeder Fan der unbeständigeren Zeiten von Dorhams oder Kellys Karriere sollte sie unbedingt anhören – und es handelt sich zudem auch um eine angemessene Würdigung dieser beiden meisterhaften Musiker.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.