Stan Getz: Captain Marvel - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp32706
UPC:
5060149620540
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp32706
Released:
5.3.2008 in UK
Original Release:
1975 Label Columbia Cat# KC 32706
Genre:
Jazz
Artist:
Stan Getz
Adding to cart… The item has been added

One of the more remarkable aspects of Stan Getz's 1972 masterpiece is just how organic he was able to keep the sound. The band surrounding Getz on this Columbia date was led by Chick Corea with his Return To Forever (electric) bassist Stanley Clarke, drummer Tony Williams, and Brazilian master percussionist Airto. With the exception of Clarke, all the rest had played with Miles Davis in his then-experimental electric bands. Corea's Return To Forever was just getting itself off the fusion ground, while Williams had been with John McLaughlin and Larry Young in "Lifetime" on top of his experience with Davis. But make no mistake, this is a Stan Getz record, his gorgeous tenor tone furiously and fluidly playing through all of Corea's difficult changes on Corea's Latin carnival jam, "La Fiesta", and shapeshifting his way through mode changes on "Five Hundred Miles High". The nucleus for the bedrock of Return to Forever was in the Getz laboratory of extended complex harmony and a strict adherence to melodic improvisation. Billy Strayhorn's "Lush Life" is the space in which Getz teaches the band about dynamic, texture, and ambience — he even has Clarke bowing his bass. This band, combining as it did the restlessness of electric jazz with Getz's trademark stubbornness in adhering to those principles that made modern jazz so great, made for a tension that came pouring out of the speakers with great mutual respect shining forth from every cut — especially the steamy Latin-drenched title track. "Captain Marvel" is the finest recording Getz made in the 1970s.

Ein bemerkenswerter Aspekt an Stan Getzs‘ Meisterstück des Jahres 1972 ist der beständig organische Sound des Albums. Die Band, die Getz bei diesen Aufnahmen für Columbia begleitet, besteht aus Chick Corea, dem E-Bassisten Stanley Clarke (der auch in Coreas Band Return To Forever spielt), dem Schlagzeuger Tony Williams und dem brasilianischen Perkussion-Meister Airto. Mit Ausnahme von Clarke hatten alle schon mit Miles Davis in den damals noch experimentellen Elektrik-Bands gespielt. Coreas Stil in "Return To Forever“ war gerade dabei, seine Basis des Fusion-Sounds zu verlassen, Wiliams spielte mit John McLaughlin zusammen und Larry Young hatte mit "Lifetime“ gerade den Höhepunkt seiner Zeit bei Miles Davis. Aber das soll nicht davon ablenken, dass wir es hier mit einem Album von Stan Getz zu tun haben. Sein überragendes Spiel auf dem Tenorsaxophon zeigt dies. Lebendig und flüssig spielt er zu den schwierigen Variationen, die Corea in seiner Mischung von Latin-Karneval in "La Fiesta“ anstimmt und gekonnt vollzieht er den Formenwandel bei den Wechseln der Tonarten in "Five Hundred Miles High“. Das Fundament der Musik von "Return to Forever“ stammte von Stan Getzs‘ ausgedehnten komplexen Harmonien und der konsequenten Hingabe zur musikalischen Improvisation. Billy Strayhorns "Lush Life“ bildet den Raum, in dem Stan Getz die Band an die Dynamik, den Gesamtsound und an die Ambient-Atmosphäre heran führt - und Clarke bringt er dazu, seinen Bass mit dem Bogen zu streichen. Diese Musiker verbinden die Ruhelosigkeit des Elektrik-Jazz mit dem von Getz getragenen festen Prinzipien, die den modernen Jazz zu seiner Größe geführt haben. Aus den Lautsprechern strömt in jeder Aufnahme Spannung und gegenseitiger Respekt. Dies gilt besonders für das im Latin-Stil geschaffene Stück "Captain Marvel“, die schönste Aufnahme die Getz in den 1970igern machte.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.