Stan Getz featuring Joao Gilberto (1x LP 180g)

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Format:
1LP 180g 33rpm
Release date:
19.05.2006
Genre:
Jazz
Original Cat.#:
Pure Pleasure PPAN33703
Cover type:
Folding
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This 1976 album by the late saxophonist Stan Getz is a reunion of sorts with Joao Gilberto, the great Brazilian guitarist and singer, and the music of Antonio Carlos Jobim (or Tom Jobim), along with the stylish and nonintrusive arrangements of Oscar Carlos Neves. The trio changed the world in the early 1960s with its Getz/Gilberto albums. With Neves, they almost did it again, but with all of the crap falling down around them in the musical climate of the mid-'70s — fusion, disco, overblown rock, and the serious decline of jazz — this disc was criminally overlooked at the time. Joining these four men in their realization of modern bossa and samba are drummers Billy Hart and Grady Tate, percussionists Airto, Ray Armando, and Ruben Bassini, bassist Steve Swallow, pianist Albert Dailey, and Heliosoa Buarque de Hollanda singing the English vocals as a fill-in for Astrud Gilberto — who was not invited to join this session and would have declined if she were. The most beautiful thing about this recording is that Jobim — whose song forms had reached such a degree of sophistication that he was untouchable — chose to write all of his lyrics in English (songwriter Gene Lees also wrote many in English). This is something that did not come naturally or effortlessly to Jobim, but sounds as if it did. Jobim's poetry on tracks such as "Waters of March," accompanied by Getz's lushly romantic saxophones and Gilberto's crooning nylon-string guitar, are so sensuous they radiate heat and humidity. Elsewhere, on the Lees/Jobim co-write "Double Rainbow," Gilberto's singing carries the soft bossa into the middle of American jazz phraseology and builds a bridge so airy and flexible it can never be undone. There is also a barn-burning samba in "Falsa Bahiana," which slips and shimmies along the 6/8 line and sweeps itself up in couplets in the solos. In all, this is as fine a bossa album as Getz ever recorded, standing among his finest works, and without a doubt equals his earlier collaborations with Jobim and Gilberto. Thom Jurek/AMG

Dieses Album des schon gereiften Saxophonisten Stan Getz von 1976 ist eine Wiedervereinigung mit Joao Gilberto, dem großartigen Gitarristen und Sänger aus Brasilien, und der Musik von Antonio Carlos Jobim (oder Tom Jobim), basierend auf den eleganten und unaufdringlichen Arrangements von Oscar Carlos Neves. Das Trio Getz / Gilberto / Jobim änderte in den frühen 60er-Jahren mit den Getz/ Gilberto Alben die Welt der Musik, und mit Neves kam es fast ebenso dazu. Allerdings, mit dem Verfall der Musikkultur Mitte der 70er Jahre - Fusion, Disco, schwülstigem Rock und den ausbleibenden Innovationen im Jazz - wurde dieser LP nicht die Aufmerksamkeit zuteil, die sie verdiente. Die Vier wurden in ihrer Verwirklichung modernen Bossa Novas und Sambas begleitet von den Drummern Billy Hart und Grady Tate, den Percussionisten Airto, Ray Armando und Ruben Bassini, dem Bassisten Steve Swallow, dem Pianisten Albert Dailey und der Sängerin der englischen Texte, Heliosoa Buarque de Hollanda, als Ersatz für Astrud Gilberto - die nicht zu den Sessions eingeladen wurde und wahrscheinlich ohnehin abgelehnt hätte. Jobim, dessen Kompositionen einen solchen Grad von Kultiviertheit erreicht hatten, dass er einfach unangreifbar war, hatte sich entschlossen, seine Texte auf englisch zu schreiben (ebenso wie der Songwriter Gene Lees) - und dies ist das eigentlich Bezaubernde an diesem Album. Das war weder natürlich für Jobim, noch fiel es ihm leicht, allerdings klingt es so, als ob es das war. Jobims Poesie in Songs wie "Waters of March", begleitet von Getz' üppig romantischem Saxophonton und Gilbertos sentimentaler Nylonsaiten-Gitarre ist so sinnlich, dass sie Hitze und Schwüle ausstrahlt. An anderer Stelle, z.B. in der Lees/ Jobim Co-Komposition "Double Rainbow" verschiebt Gilbertos Gesang den soften Bossa Nova in das Zentrum amerikanischer Jazz-Phrasierung und errichtet dabei eine Brücke so leicht und beweglich, dass es nie wieder rückgängig gemacht werden kann. Es gibt aber auch feurigen Samba, "Falsa Bahiana" gleitet und flattert entlang der 6/8-Linie und fegt sich selbst hinauf in Duolen während der Solos. Alles in allem, dies Album gehört zum Feinsten, was Getz je aufnahm, es gehört zu seinen besten Werken und ist ohne jeden Zweifel vergleichbar mit seinen früheren Projekten mit Jobim und Gilberto.

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