At long last these early recordings, which Miles Davis set down for the Columbia label in 1955 and 1956, are available on LP again. And what is more, they were made without any alternate takes or second attempts, as is the custom these days. You can sit back and enjoy the six numbers in the order which the producer, probably in conjunction with Davis, decided upon. To be sure, all of the titles are well known and have been played a thousand times over in many different versions. But what this Quintet (and here each and every individual musician is meant!) produces as regards inventiveness, thrilling improvisations and artistry is absolutely top notch. Davis’s vibrato-less sound is taken over seamlessly by John Coltrane – wonderfully demonstrated in the middle of "Bye, Bye Blackbird", while Paul Chambers’ showpiece is "Ack Värmeland du sköna" (aka "Dear Old Stockholm"). In the years 1955/56, bebop was the talk of the day, born witness to by the classics "Tadd’s Delight" by Tadd Dameron and "Ah-Leu-Cha" by Charlie Parker. Here, however, the improvised melodic strands are more moderate, pointing the way to the style that later became known as modal jazz. Although "’Round About Midnight" as an album does not enjoy the reputation of "Kind Of Blue", this Columbia recording contains many gems which are well worth hearing. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. All royalties and mechanical rights have been paid.
Endlich sind diese ersten Aufnahmen, die Miles Davis für das Label Columbia in den Jahren 1955 und 1956 machen konnte, wieder als LP erhältlich. Dazu auch noch ohne den heute überall üblichen Schnick-Schnack wie alternate takes und unvollständige Fehlversuche. Man kann die sechs Titel in der Reihenfolge, wie sie vom Produzenten und wohl auch von Davis zusammengestellt wurden, in vollen Zügen mit offenen Ohren genießen. Jedes Thema dürfte bekannt und in vielen Versionen tausendfach gespielt worden sein. Aber was das Quintett - und damit ist jeder Einzelne der fünf Musiker gemeint! - daraus an Ideenreichtum, an spannenden Improvisationen macht, ist große Kunst und Klasse. Davis' vibratoloser Ton wird von John Coltrane nahtlos fortgeführt, schön zu hören in der Mitte von "Bye, Bye Blackbird". Paul Chambers hat sein Paradestück in "Ack Värmeland du sköna" (aka "Dear Old Stockholm"). Dass 1955/1956 der Bebop noch in aller Munde war, zeigen die beiden Klassiker "Tadd's Delight" von Tadd Dameron und "Ah-Leu-Cha" von Charlie Parker. Aber die Improvisationslinien sind gemäßigter, die später Modal genannte Stilrichtung ist ansatzmäßig schon zu hören. Auch wenn "'Round About Midnight" als Gesamtwerk nicht den Ruf von "Kind Of Blue" genießt, gibt es viele Perlen auf diesem Columbia-Highlight zu entdecken. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.