Yusef Lateef: The Doctor Is In ...And Out - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

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PPAN-SD1685
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5060149622353
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Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp1685
Released:
29.6.2016 in UK
Original Release:
1976 Label Atlantic Cat# 1685
Genre:
Jazz
Artist:
Yusef Lateef
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In 1976, Yusef Lateef's as restless a spiritual seeker as there ever was in the field of music, revisited some of his earliest themes in the context of modern sonic frameworks: The Eastern modal and melodic frameworks of his Prestige sides, such as "Eastern Sounds", "Cry!/Tender", and "Other Sounds", brought to bear in much more sophisticated, complex, and grooved-out ways -- after all, it had been 20 years or more. The groove referred to is funk and soul. Funk itself was mutating at the time, so Lateef's interpolation at the crossroads of all ports in the musical journey was not only valid in 1976, but also necessary. For this recording, he utilized an absolutely huge group of musicians, bringing them in for this or that part, or a sound, or a particular vamp. Some of those present were Kenny Barron, Ron Carter, Dom Um Romao, Al Foster, Billy Butler, Anthony Jackson, a five-piece brass section, and a synth player. Lateef, as always, was offering evocative glimpses of geographical, psychological, spiritual, and emotional terrain in his compositions, but not in predictable ways. There's the deep minor-key meditation on blues and evolving thematic variations on "Hellbound" that becomes a Latin funk tune; the airy, contemplative, and skeletal "Mystique", which may use a repeating rhythmic phrase but explores every inch of its margins via a string section and Lateef's flute solo; the smooth, urban, bluesy funk of "Mississippi Mud"; the completely out electronic musique of "Technological Homosapien" that becomes a series of synth squeals and an erratically tumbling bassline; and the wonderfully warped mariachi variation (sung in white-boy English) that featured the band playing bluesy hard bop over an age-old recorded track on "In A Little Spanish Town". It's a weird way to end a record, but then, it's a weird and wonderful record.

Als einer der ruhelosesten unter den spirituell Suchenden in der Musik griff Yusef Lateef 1976 einige seiner frühesten Themen wieder auf, diesmal im Kontext moderner Klangstrukturen: die östlichen charakteristischen und melodischen Bezugssysteme aus seiner Zeit bei Prestige, wie z.B. "Eastern Sounds", "Cry!/Tender" und "Other Sounds", diesmal deutlich anspruchsvoller, komplexer und auskalibrierter angewandt – schließlich waren seitdem über zwanzig Jahre vergangen. Für den Groove sorgt hier Funk und Soul. In jeder Zeit wandelte sich gerade der Funk, weshalb im Jahr 1976 Lateefs Einfügungen an den Kreuzungspunkten zwischen sämtlichen Häfen seiner bisherigen musikalischen Reise nicht nur zulässig, sondern auch notwendig waren. Für diese Aufnahme nutzte er eine enorme Gruppe Musiker, die er bald für diesen, bald für jenen Part einsetzte, oder auch um einen besonderen Klang oder eine spezielle Einleitung zu erreichen. Zu den Teilnehmern zählten Kenny Barron, Ron Carter, Dom Um Romao, Al Foster, Billy Butler, Anthony Jackson, eine fünfköpfige Blechbläser-Gruppe und ein Synthesizer-Spieler. Lateef bot mit seinen Kompositionen wie immer bewegende Einblicke in geographisches, psychologisches, spirituelles und emotionales Terrain, jedoch in nicht vorhersehbarer Weise. Da findet sich eine tiefe Meditation in Moll über Blues und daraus sich entwickelnde thematische Variationen in "Hellbound", die zu einer Latino-Funk-Melodie werden; dann das leichte, kontemplative und aufs notwendigste reduzierte "Mystique", das zwar eine sich wiederholende rhythmische Phrase nutzt, aber gleichzeitig jeden Zoll an seinem Saum mittels eines Streicherensembles sowie Lateefs Flötensolo erforscht; weiterhin der ebenmäßige, städtische, bluesige Funk von "Mississippi Mud"; außerdem der komplett altmodische elektronische Musikstil von "Technological Homosapiens", der zu einer Serie von Synthesizer-Quietschern mit einer unberechenbaren Bassbegleitung wird; dazu die wunderbar verzerrte Mariachi-Variation (gesungen in der Sprache weißer Amerikaner), bei der die Band bluesigen Hard Bop zu einer uralten Aufnahme von "In A Little Spanish Town" spielt. Eine merkwürdige Wahl für das letzte Stück auf einer LP, aber andererseits handelt es sich auch um eine ebenso merkwürdige wie wunderbare Platte.

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