Cassandra Wilson: Blue Light 'Til Dawn - 2x LP 180g Vinyl, Remastered

Pure Pleasure

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pp81357
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5060149621424
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Edition:
2x LP Vinyl, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp81357
Released:
4.10.2011 in UK
Original Release:
1993 Label Blue Note Cat# BST81357
Genre:
Jazz
Artist:
Cassandra Wilson
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Cassandra Wilson started out as a jazz singer, doing gigs with several innovative bands (including Brooklyn's experimental M-Base collective) and at the same time recording typical jazz-singer let-me-entertain-you stuff - "Night and Day" and "Blue Skies" and shooby dooby dooby. Eventually the Mississippi-born New York–based vocalist, who reigned among the elite jazz singers of the 1980s, became restless, and began to look beyond torch songs for inspiration. So she looked outside of jazz for inspiration. In interviews, she's recalled how she began seeking new challenges for her voice, a mighty instrument blessed with husky overtones and an alluringly smoky woodish hue. She began to integrate gospel and blues and pop songs into her performances, eventually assimilating them into music that blurs genre distinctions entirely. "Blue Light 'Til Dawn" is the first album to capture that shift. It features wondrously spare, molasses-slow versions of Robert Johnson ("Come On in My Kitchen", "Hellhound On My Trail"), Philly soul (Thom Bell and Linda Creed's "Children Of The Night,"), pop (Van Morrison's "Tupelo Honey"), and torch song ("You Don't Know What Love Is"). Working with a small group of inventive New York jazzers, emphasizing hand drums and percussion over trap set, Wilson cultivates the opposite of dazzle - hers is an inviting, shadow-filled sound that calls from a lonesome bayou. Atmosphere dictates everything that happens on these tracks, and helps knit together pieces from disparate ends of popular music. It also guides Wilson's vocals: Her sullen "Hellhound" wanders far from typical blues woe, yet winds up an apt, weary summation of it all the same. "Blue Light ..." became an adult contemporary hit, and set Wilson on the course she's pursued since. The records are all engrossing and shaped by extremely sensitive musicianship, but "Blue Light" has something more—the renegade energy of one who, having taken a flying leap, is just discovering a new mode of expression

Cassandra Wilson startete als Jazz-Sängerin, hatte Auftritte mit verschiedenen innovativen Bands (Brooklyns experimentelles M-Base Kollektiv inbegriffen) und nahm zeitgleich typisches let-me-entertain-you-Zeug auf - "Night and Day", "Blue Skies" und anderen Shooby-doobie-doobie-Kram. Schließlich wurde die vom Mississippi stammende, in New York wohnhafte Sängerin, die zu den Elite-Jazz-Sängern der 80er zählte, unzufrieden und hielt Ausschau nach Inspiration jenseits der allseits bekannten und beliebten Songs. Sie suchte auch in anderen Gefilden als dem Jazz. In Interviews erinnert sie sich daran, wie sie nach neuen Herausforderungen für ihre Stimme suchte, ein starkes Instrument mit heiserem Beiklang und verführerischen rauchigen Nuancen. Sie begann, Gospel, Blues und Pop Songs in ihre Auftritte zu integrieren, die sie schließlich assimilierte zu einer Musik, in der sämtliche Genre-Unterscheidungen komplett verwischen. "Blue Light 'Til Dawn" ist das erste Album, das diesen Trend aufgreift. Es bietet wundersam knappe, dick wie Sirup fließende Versionen von Robert Johnson ("Come On in My Kitchen", "Hellhound In My Trail"), Philadelphia Soul (Tom Bells und Linda Creeds "Children Of The Night"), Pop (Van Morrisons "Tupelo Honey") sowie berühmte Evergreens ("You Don't Know What Love Is"). Indem sie mit einer kleinen Truppe von innovativen Jazzern aus New York arbeitet und Handtrommeln dem normalen Schlagzeug vorzieht, kultiviert Wilson das Gegenteil von Blendung - sie bietet einen einladenden, schattierungsreichen Sound, der von einem einsamen Bayou erklingt. Atmosphäre diktiert alles, was in diesen Titeln geschieht und hilft dabei, Stücke von den jenseitigen Enden populärer Musik zusammenzustricken. Sie leitet auch Wilsons Gesang: Ihr düsterer "Hellhound" ist weit entfernt vom typischen Leid des Blues und endet schließlich doch in einer passenden, müden Zusammmenfassung des Ganzen. "Blue Light ..." wurde zum zeitgenössischen Hit für Erwachsene und brachte Wilson auf den Kurs, den sie bis heute verfolgt. Die Platten sind sämtlich überwältigend, gestaltet von extrem sensiblem musikalischem Künstlertum, aber "Blue Light" hat noch etwas darüber hinaus - die ketzerische Energie von jemandem, der, nachdem er gerade einen Riesensprung getan, dabei eine neue Art des Ausdrucks entdeckt hat.

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