In the 1970s, Herbie Hancock’s "Crossings" was to be found on every IKEA record shelf in the student pads of jazz-fusion fans. The cover, with its psychedelic touch, also contributed significantly to its popularity – although it was unclear where the crossing was going to take us … Nevertheless, the excellent trumpeter Eddie Henderson – often underestimated as an improviser and composer, and Benny Maupin – who like Hancock had grown up under Miles Davis’s wing, present a wide range of sound-generating instruments – as was all the rage in those days. Synthesizer and Mellotron (a polyphonic tape replay keyboard and as such practically the prototype of the sampler) were permanent members of the group – and even produce here melodic arches of sound! Whether Bennie Maupin’s "Quasar" launches the group and us into extraterrestrial territory (as stated in one review) is a moot point. This LP is a contemporary historical document, though it certainly doesn’t sound antiquated. That’s why younger listeners too will find pleasure in this experiment from the previous millennium. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.
In den 1970-iger Jahren war Herbie’s "Crossings" eine unverzichtbare 'Scheibe' in den IKEA-Plattenregalen der Jazz-Fusion-Studenten-Fraktion. Nicht unerheblich trug dazu das Psychedelic-angehauchte Cover bei – wobei nicht klar war, wohin die Überfahrt uns führen sollte … Nichtsdestotrotz bieten der hervorragende Trompeter Eddie Henderson – oft unterschätzt als Improvisator und Komponist und Benny Maupin, der wie Herbie Hancock in Miles Davis‘ Stall großgeworden ist, ein breites Spektrum vieler Klang-Erzeugungsinstrumente – wie das damals eben Mode war. Synthesizer und Mellotron (mit Tonbändern bestückt ist ein Mellotron so etwas wie die Urform der Sampler) waren feste Gruppenmitglieder - und erzeugten hier sogar melodische Bögen! Ob, wie in den Besprechungen der LP zu lesen war, Bennie Maupin’s "Quasar" die Gruppe und uns in außerirdisches Territorium trug, wie in einer Rezension behauptet, mag dahingestellt sein. Ein Zeitdokument ist die LP auf jeden Fall, antiquiert klingt’s auch nicht – darum sollten auch jüngere Zeitgenossen ihr Vergnügen an diesen Experimenten des letzten Jahrtausends finden. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.