Nina Simone: Little Girl Blue - LP 180g Mono Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp6028
UPC:
5060149621721
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp6028
Released:
25.2.2013 in UK
Original Release:
1959 Label Bethlehem Records Cat# BCP-6028
Genre:
Jazz
Artist:
Nina Simone
Adding to cart… The item has been added

"Little Girl Blue", released in 1957, was Nina Simone's first recording, originally issued on the Bethlehem label. Backed by bassist Jimmy Bond and Albert 'Tootie' Heath, it showcases her ballad voice as one of mystery and sensuality and showcases her up-tempo jazz style with authority and an enigmatic down-home feel that is nonetheless elegant. The album also introduced a fine jazz pianist. Simone was a solid improviser who never strayed far from the blues. Check the opener, her reading of Duke Ellington's "Mood Indigo", which finger-pops and swings while keeping the phrasing deep-blue. It is contrasted immediately with one of the -- if not the -- definitive reads of Willard Robison's steamy leave-your-lover ballad "Don't Smoke in Bed". The title track, written by Rodgers & Hart, features "Good King Wenceslas" as a classical prelude to one of the most beautiful pop ballads ever written. It is followed immediately by the funky swing in "Love Me or Leave Me" with a smoking little piano solo in the bridge where Bach meets Horace Silver and Bobby Timmons. It's also interesting to note that while this was her first recording, the record's grooves evidence an artist who arrives fully formed; many of the traits Simone displayed throughout her career as not only a vocalist and pianist but as an arranger are put on first notice here. "My Baby Just Cares for Me" has a stride shuffle that is extrapolated on in the piano break. Her instrumental and improvising skills are put to good use on Tadd Dameron's "Good Bait", which is transformed into something classical from its original bebop intent. "You'll Never Walk Alone" feels more like some regal gospel song than the Rodgers & Hammerstein show tune it was. Of course, one of Simone's signature tunes was her version of "I Loves You, Porgy", which appears here for the first time and was released as a single. Her own "Central Park Blues" is one of the finest jazz tunes here.

"Little Girl Blue", 1957 erschienen, war Nina Simones erste Schallplatte, ursprünglich bei Bethlehem veröffentlicht. Mit der Unterstützung von Bassist Jimmy Bond und Albert 'Tootie' Heath präsentiert Simone ihre geheimnisvoll und sinnlich klingende melodiöse Stimme, ihren lebhaften und souveränen Jazz-Stil sowie ein hintergründiges und bodenständiges Empfinden, das dennoch geschmackvoll wirkt. Das Album stellt zudem eine hervorragende Jazz-Pianistin vor. Simone war eine fachmännische Improvisiererin, entfernte sich jedoch niemals weit vom Blues. Das Eröffnungstück ist ein guter Beweis, ihre Interpretation von Duke Ellington's "Mood Indigo", das gewissermaßen mit den Fingern schnippt und swingt, während die Phrasierung tief im Blues verhaftet bleibt. Als Kontrast folgt eine Version - wenn nicht die ultimative - von Willard Robisons heißer Ballade zum Thema 'den Liebsten/ die Liebste verlassen', "Don't Smoke in Bed". Das Titelstück, verfasst von Rodgers & Hart, ist "Good King Wenceslas" als klassisches Vorspiel zu einer der schönsten Popballaden, die je geschrieben wurden. Es folgt im funkigen Swing "Love Me Or Leave Me" mit einem glühenden kleinen Klaviersolo in der Überleitung, wo Bach auf Horace Silver und Bobby Timmons trifft. Es ist auch interessant festzustellen, dass, wiewohl dies Simones erste Plattenaufnahme war, eine Künstlerin präsentiert wird, die zu voller Größe gereift auf der Bühne erscheint; viele Charakteristika, die Simone im Lauf ihrer Karriere nicht nur als Sängerin und Pianistin, sondern auch als Arrangeurin auszeichneten, sind hier erstmalig zu erkennen. "My Baby Just Cares For Me" hat einen weit ausholenden Shuffle, der im Zwischenspiel des Klaviers fortgeschrieben wird. Ihr Können, sowohl auf dem Instrument als auch beim Improvisieren nützt sie bestens bei Tadd Damerons "Good Bait", das vom ursprünglich beabsichtigten Bebop zum klassischen Stück transformiert wird. "You'll Never Walk Alone" empfindet man eher als majestätischen Gospel-Song denn als die urprünglich von Rodgers & Hammerstein geschriebene Musical-Melodie. Und selbstverständlich war eine von Simones Erkennungsmelodien ihre Version von "I Loves You, Porgy", die hier erstmalig zu hören ist und als Single veröffentlicht wurde. Ihr eigener "Central Park Blues" ist eine der schönsten Jazzmelodien auf dieser Platte.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.