Leadbelly: Huddie Ledbetter's Best... His Guitar - His Voice - His Piano - LP 180g Mono Vinyl, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp1821
UPC:
5060149620571
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp1821
Released:
22.10.2007 in UK
Original Release:
1962 Label Capitol Cat# T 1821
Genre:
Pop-Rock
Artist:
Leadbelly
Adding to cart… The item has been added

Leadbelly's last recording sessions for a commercial record label, held in the early fall of 1944, yielded a dazzling 12 songs, embracing virtuoso guitar blues ("Grasshoppers In My Pillow"), pounding piano-driven scatting ("The Eagle Rocks", with Leadbelly himself at the ivories, a talent for which he wasn't usually recognized), and familiar standards done in some startlingly different ways, including "Goodnight, Irene", "Rock Island Line", and "Ella Speed", done with the understated accompaniment of a zither (courtesy of Paul Mason Howard) as well as his own guitar. Leadbelly was in excellent voice and top form on guitar and piano — having gone to California to test the commercial waters, he met Tex Ritter, an old friend, who arranged for Leadbelly to come to his house and, with Merle Travis playing as well and Capitol executive Lee Gillette present, auditioned then and there for the label; he was energized by the experience, and Capitol's recording caught the brightest as well as the deepest tones in his playing, thus making this record one of the very best showcases for acoustic 12-string guitar of the period. Sadly, only a handful of these tracks were issued during the man's own lifetime, thus convincing him that they were another career dead end — in 1956 (and again in 1962) they emerged with an impassioned annotation by Dave Dexter Jr., imploring people to buy these last commercial sides by one of the most celebrated bluesmen of the century. Production notes: Whilst this album has been mastered and produced to the highest possible standards it is NOT upto what would be considered audiophile standards. This would be impossible bearing in mind the standards of recording and mastering at the time.

Leadbellys letzte Aufnahmen für ein kommerzielles Plattenlabel entstanden im Herbst 1944. Die 12 Songs des Albums bieten unter anderem virtuoses Gitarrenspiel ("Grasshoppers In My Pillow“) und einen lebendigen Scatt-Jazz-Sound, der von dem Piano angetrieben wird (in "The Eagle Rocks“, greift Leadbelly selbst in die Tasten – ein Talent, das man bei ihm noch nicht kannte). Bekannte Standardstücke werden in erstaunlichen Varianten gespielt, darunter "Goodnight, "Irene“, "Rock Island Line“ und "Ella Speed“, begleitet von einer zurückhaltend wirkenden Zither (Paul Mason Howard) und von Leadbellys Gitarre. Er singt hervorragend und spielt auf der Gitarre wie auf dem Klavier in Topform. In Kalifornien lotet Leadbelly seine kommerziellen Möglichkeiten aus und trifft auf einen alten Freund, Tex Ritter. Der lädt ihn in sein Haus ein und zusammen mit Merle Travers und dem Manager des Capitol-Labels, Lee Gillette, machen sie ein paar Probesessions. Dabei kommt Leadbelly richtig in Schwung und Capitol gelingt es dann, die klarsten und ausdrucksvollsten Melodien des Musikers aufzunehmen. Die Aufnahmen gehören zu dem Besten, was damals auf der zwölfseitigen Gitarre eingespielt wurde. Leider wurden nur eine Handvoll der Aufnahmen zu Lebzeiten des Musikers veröffentlicht, was ihn zu der Überzeugung brachte, wieder einmal in einer Karrieresackgasse gelandet zu sein. 1956 und 1962 kommt das Album schließlich heraus und Dave Dexter Jr. fordert in einem leidenschaftlichen Plädoyer dazu auf, diese letzte kommerzielle Platte von Leadbelly zu erwerben - einem der meistgeachteten Bluesmusiker und -sänger des Jahrhunderts. Anmerkung zur Produktion: Obwohl das Album in der heute bestmöglichen Qualität hergestellt wurde, kann es nicht an den heutigen Standards klanglicher Qualität gemessen werden. Dies wäre gar nicht möglich mit einem Bandmaterial, das unter den Bedingungen der damaligen Aufnahmetechnik entstand.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.