Otis Rush: Right Place, Wrong Time - LP 180g Vinyl, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp301
UPC:
5060149621684
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp301
Released:
28.1.2013 in UK
Original Release:
1976 Label Bullfrog Records Cat# BF 301
Genre:
Pop-Rock
Artist:
Otis Rush
Adding to cart… The item has been added

This recording session was not released until five years after it was done. One can imagine the tapes practically smoldering in their cases, the music is so hot. Sorry, there is nothing 'wrong' about this blues album at all. Otis Rush was a great blues expander, a man whose guitar playing was in every molecule pure blues. On his solos on this album he strips the idea of the blues down to very simple gestures (i.e., a bent string, but bent in such a subtle way that the seasoned blues listener will be surprised). As a performer he opens up the blues form with his chord progressions and use of horn sections, the latter instrumentation again added in a wonderfully spare manner, bringing to mind a master painter working certain parts of a canvas in order to bring in more light. Blues fans who get tired of the same old song structures, riff, and rhythms should be delighted with most of Rush's output, and this one is among his best. Sometimes all he does to make a song sound unlike any blues one has ever heard is just a small thing -- a chord moving up when one expects it go down, for example. The production is particularly skilled, and the fact that Capitol Records turned this session down after originally producing it can only be reasonably accepted when combined with other decisions this label has made, such as turning down the Doors because singer Jim Morrison had »no charisma«. This record doesn't mess around at all. The first track takes off like the man they fire out of a cannon at the end of a circus, a perceived climax swaggeringly representing just the beginning, after all. Some of the finest tracks are the ones that go longer than five minutes, allowing the players room to stretch. And that means more of Rush's great guitar playing, of course. For the final track he leaves the blues behind completely for a moving cover version of "Rainy Night in Georgia" by Tony Joe White.

 

Diese Session wurde erst fünf Jahre nach ihrer Aufnahme veröffentlicht. Man stelle sich die Bänder rauchend in ihren Schachteln vor, derart heiß ist diese Musik - Entschuldigung, aber mit diesem Blues-Album ist wirklich alles in Ordnung. Otis Rush war ein großartiger Erkunder des Blues, ein Mann, dessen Gitarrenspiel in jedem Molekül aus reinem Blues bestand. Bei seinen Soli auf diesem Album bricht er die Idee des Blues auf ganz schlichte Gesten herunter (z.B. eine gedehnte Saite, aber derart subtil gedehnt, dass auch der erfahrene Blueshörer erstaunt sein wird). Als Bluesmusiker erweitert er die Bluesform mit seinen Akkordabfolgen sowie der Verwendung von Bläsersätzen, wobei diese Instrumentierung wiederum in wunderbar freier Weise verwendet wird, so dass einem berühmte Maler in den Sinn kommen, wie sie Teile ihrer Leinwand auf bestimmte Weise bearbeiten, um mehr Leuchtkraft ins Bild zu bringen. Bluesfans, die die immer gleichen alten Songstrukturen, Riffs und Rhythmen leid sind, werden vermutlich entzückt sein von dem Meisten, was Rush produziert hat, und dies gehört zum Besten, was er zu Gehör brachte. Manchmal besteht das, was er tut, um einen Song völlig anders klingen zu lassen als alles, was man je im Blues gehört hat, nur aus einer Kleinigkeit - ein höherer Akkord, wo man einen tieferen erwartet hat zum Beispiel. "Right Place Wrong Time" ist eine außergewöhnliche LP und die Tatsache, dass Capitol Records diese Session verwarf, nachdem sie sie ursprünglich produziert hatten, kann man verstandesmäßig nur akzeptieren, wenn man sie in Zusammenhang bringt mit anderen Entscheidungen, die dieses Label getroffen hat, wie z.B. die Doors abzuweisen, weil der Sänger Jim Morrison »kein Charisma« hätte. Dies ist eine Platte ohne Umschweife, der erste Track legt los wie der Mann, den man am Ende einer Zirkusvorstellung aus einer Kanone schießt, so dass man als Höhepunkt wahrnimmt, was schlussendlich aber nur den Anfang darstellt. Einige der besten Stücke sind die, die länger als fünf Minuten dauern, sie bieten den Musikern Raum, ihr Können unter Beweis zu stellen. Das bedeutet selbstverständlich mehr von Rushs großartiger Gitarre. Beim Abschlussstück lässt er den Blues komplett hinter sich zugunsten einer berührenden Coverversion von "Rainy Night in Georgia" von Tony Joe White.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.