Ruth Brown: Miss Rhythm - LP 180g Mono Vinyl

Pure Pleasure

$36.72
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp18026
UPC:
5060149622759
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp18026
Released:
4.7.2018 in UK
Original Release:
1959 Label Atlantic Cat# 8026
Genre:
Pop-Rock
Artist:
Ruth Brown
Adding to cart… The item has been added

Once fired from Lucky Millinder's band, it was the great Duke Ellington who recommended Ruth Brown to Herb Abramson and his fledgling Atlantic Records in 1949. Good thing, too, because it was Ruth Brown who put Atlantic on the map, make no mistake. She did that with 24 R&B hit singles from 1949 to 1960, five of which crossed over to the Billboard Pop charts. Ruth Brown's second LP is a minor masterpiece, built around a handful of hit singles and B-sides from the prior year ("Book of Lies", "Just Too Much", "When I Get You Baby", "This Little Girl's Gone Rockin'", "Why Me") and containing a pair of current single sides, "Jack O' Diamonds" and "I Can't Hear a Word You Say". Brown is amazing in her range, from the upbeat, romantic "I Hope We Meet (On the Road Someday)" to the jaunty shouter "Why Me" -- her timbre ranges from sweetly romantic to hard and raspy, and listening to the transformations, between the smooth, quick tempo "Just Too Much" to the hard, lusty "Somebody Touched Me", one thinks of a distaff Sam Cooke. Brown's accompaniments may have lacked the polish of Cooke's sides, and she wasn't really shooting for pop-crossover success (though she saw some). Her singing even overcomes excessively pop-oriented arrangements on "When I Get You Baby". At various times, in her upper register, Brown recalls Clyde McPhatter's falsetto singing, while in her middle and lower registers, as on "I Can't Hear a Word You Say", she comes up with a power that could melt a microphone stand.                      Bruce Eder/AMG

Es war der große Duke Ellington, der 1949 die einst aus der Lucky Millinder Band gefeuerte Ruth Brown an Herb Abramson und sein junges Label Atlantic Records weiterempfahl. Auch gut, denn es war Ruth Brown, die Atlantic bekannt machte, hier sollte man nicht Ursache und Wirkung verwechseln. Dies erreichte sie mit 24 R&B-Hit-Singles von 1949 bis 1960, von denen fünf auch in die Billboard-Pop-Charts eingingen. Diese, Ruth Browns zweite LP, ist ein kleines Meisterwerk, basierend auf einer Handvoll Hit-Singles und B-Seiten aus dem Vorjahr ("Book of Lies", "Just Too Much", "When I Get You Baby", "This Little Girl's Gone Rockin'", "Why Me") und ein paar aktuellen Singles, "Jack O' Diamonds" und "I Can't Hear a Word You Say". Browns Bandbreite ist erstaunlich, vom fröhlichen, romantischen "I Hope We Meet (On the Road Someday)" bis zum flotten Shouter "Why Me" - ihr Timbre reicht von süß-romantisch bis hart und rau, und das Hören ihrer Verwandlungen, zwischen dem sanften, schnellen Tempo von "Just Too Much" und dem harten, lustvollen "Somebody Touched Me", denkt man an einen weiblichen Sam Cooke. Browns Begleitung mag gegenüber der von Cookes an Raffinesse gefehlt haben und sie hat nicht wirklich Pop-Crossover-Erfolge verzeichen können (obwohl einige dabei waren). Ihr Gesang aber überstrahlt sogar übertrieben pop-orientierte Arrangements bei "When I Get You Baby". Verschiedentlich, in ihrem oberen Register, ruft Brown den Falsett von Clyde McPhatter in Erinnerung, während sie in ihrem mittleren und unteren Register, wie bei "I Can't Hear a Word You Say", mit einer Kraft aufwartet, die ein Mikrofonstativ zum Schmelzen bringen könnte.                      Bruce Eder/AMG

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.