It's 1964 and the first Berlin Jazz Festival is about to reach its absolute peak: the final concert on the night of Friday, 25th September by Miles Davis. And the European subsidiary of Columbia Records, CBS, couldn’t wait to release this legendary event on LP. The new quintet, for the first time with Wayne Shorter on the tenor sax (and not yet as composer), thrilled and roused the audience in the Philharmonie from the first minute to the very end. The classics "Miles(tones)", "So What" and "Walkin’" were performed at an astonishingly fast pace, the ballads were tender and dreamy. Such a magical atmosphere was rarely evoked at later concerts, which was probably due to the excellent acoustics of the large concert hall. The audience were also seated behind the stage, so Miles couldn't turn his back provokingly on people; sometimes he just squatted on the stage. However, this didn’t prevent him from performing his solos lyrically and tenderly, most of them finely nuanced, soft and gentle, yet audible right into the furthest corner. The rhythmic structure created by the young drummer Anthony Williams provided the necessary excitement. Miles at the top of his form, an enthusiastic audience, impressive acoustics and, to top it all, excellent recording technology and a fantastic pressing on virgin vinyl - what more does a jazz fan want? Now’s the time to dig out your credit card! This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.
1964, die ersten Berliner Jazztage: der Höhepunkt Freitag, der 25. September: letztes Konzert in der Nacht: Miles Davis. Logisch, dass die europäische Tochterfirma der Columbia, die CBS, von diesem legendären Ereignis eine LP veröffentlichte. Das neue Quintett, erstmals mit Wayne Shorter am Tenorsax – und noch nicht als Komponist – fesselte und provozierte das Publikum in der Philharmonie von der ersten bis zur letzten Sekunde. Die Klassiker "Miles(tones)", "So What" und "Walkin‘" wurden in unglaublich schnellem Metrum gespielt, die Balladen sind zärtlich und träumerisch. In späteren Konzerten wurde kaum einmal wieder so eine geheimnisvolle Stimmung erzeugt, was zum Teil der ausgezeichneten Akustik des großen Saales zu verdanken war. Da auch hinter der Bühne Publikum saß, konnte Miles niemandem provokant den Rücken zuwenden; so hockte er sich zwischendurch einfach hin. Was ihn aber nicht daran hinderte, seine Soli lyrisch und zart, meist in feinster Nuancierung in niedriger Lautstärke in jedem Winkel hörbar zu machen. Die rhythmische Gestaltung durch den jungen Schlagzeuger Anthony Williams gibt diesen die notwendige Spannung. Miles in Hochform, ein begeistertes Publikum, eine bestechende Raum-Akustik, dazu ein überzeugende Aufnahmetechnik und eine Super-Pressung auf jungfräulichem Vinyl – was will der Jazzfreund mehr?? Also die Kreditkarte gezückt! Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.