Mantovani And His Orchestra: The American Scene - LP 180g Vinyl

Connaisseur

€33,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
mantova
UPC:
7553971
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Gatefold Pack
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Connaisseur Cat#:
mantova
Released:
30.04.1995 in UK & US
Original Release:
Label London Records Cat# PS 182
Genre:
Classical
Artist:
Mantovani And His Orchestra
Adding to cart… The item has been added

In 1967 T. A. McEwen, head of Classical Music at Decca in London, named three artists to whom he believed the company had a »moral obligation«: Ernest Ansermet, Renata Tebaldi, and Mantovani. It may well be today that other names ought to be included in the list. However, it cannot be denied that in the early days of the Decca Record Company these three artists - like no others - made an immense contribution towards the company's market position and to its musical identity in particular. Annunzio Mantovani was born in the traditionally musical city of Venice in 1905. At the age of only 23 he was director of the Hotel Metropole's own orchestra in London, and it was with this orchestra that he made his first recordings. It took 20 years, however, for him to become a world-famous star. The final breakthrough of the 'Mantovani Sound' came in 1951 with his waltz "Charmaine" which was produced for the American market. This sound was utterly different from that of other entertainment orchestras at that time. Mantovani created such a lush and intense violin sound that that critics believed it was the result of recording tricks - an assumption that Mantovani easily disproved with his numerous concerts. The album "The American Scene" demonstrates the whole spectrum of one of the 20th century's most genial arrangers : "I Dream Of Jeanny" is a wonderful exemple of the truly remarkable strings which is counterbalanced by such numbers as the sparkling "Camptown Races" for example. Arranging folk songs for large orchestra can be somewhat perilous in that they easily become insignificant but Mantovani is in no danger of this: the 'wall of sound' which he created with his orchestra is far too fascinating for that. One Canadian critic once wrote very pertinently: »If stars were sparkling in the eyes of 10,000 people last night, then it was all due to Mantovani!« Surely there is no better way to describe his music.

Im Jahre 1967 nannte T.A. McEwen, Klassik-Manager bei Decca-London, drei Künstler, denen gegenüber seine Firma eine »moralische Verpflichtung« habe: Ernest Ansermet, Renata Tebaldi und Mantovani. Vielleicht hätten Andere heute ebenfalls Anspruch auf einen Platz in dieser Liste. Es ist jedoch kaum zu leugnen, dass gerade die drei genannten in den frühen Tagen der Decca Record Company wie niemand sonst nicht nur zu derer Marktposition, sondern vor allem zu ihrer musikalischen Identität beigetragen haben. Annunzio Mantovani, 1905 im traditionell musikalischen Venedig geboren, stand bereits mit 23 Jahren dem hauseigenen Tanzorchester des Londoner Hotel Metropole vor, mit dem auch seine ersten Schallplattenaufnahmen entstanden. Sein Aufstieg zum Weltstar erfolgte jedoch erst zwei Jahrzehnte später; der endgültige Durchbruch des 'Mantovani Sound' war der 1951 erschienene, für den amerikanischen Markt produzierte Walzer "Charmaine". Jener Sound unterschied sich grundsätzlich von allem, was bisherige Unterhaltungsorchester geboten hatten. Mantovanis Idee war ein Geigenklang, der so intensiv war, dass kritische Ohren Trickaufnahmen vermuteten - eine Annahme, die Mantovani auf seinen zahlreichen Konzerten freilich leicht widerlegen konnte. Das Album "The American Scene" zeigt das ganze Spektrum eines der genialsten Arrangeure des 20. Jahrhunderts: "I Dream of Jeanny" steht beispielhaft für die wahrhaft unglaublichen Streicher, als Gegengewicht stehen Titel wie das sprühende "Camptown Races". Die Bearbeitung von Folksongs für großes Orchester birgt die Gefahr der Belanglosigkeit, Mantovani jedoch erliegt ihr nicht: Zu faszinierend ist die 'Wall of Sound', die er sein Orchester aufbauen lässt. Ein kanadischer Kritiker schrieb einst treffend: »Wenn letzte Nacht in den Augen von 10.000 Menschen Sterne leuchteten, so lag es an Mantovani!« Besser lässt sich diese Musik nicht charakterisieren.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.