Mozart wrote the Divertimento No. 1 at the age of six, while A Musical Joke and Eine kleine Nachtmusik were composed shortly before his death. From what one hears, apparently only a few music lovers enjoy listening to Eine kleine Nachtmusik. Far too often has it been performed routinely rather than being filled with life. This recording is quite different: living up to his reputation, Karl Münchinger proves that this favourite can be imbued with significance. The historical roote of the serenade lie in the suite which consists of varied contrasting dance movements. In the spirit of this tradition, Münchinger offers a clear and unfussed interpretation which is absolutely credible and has a freshness rarely heard. The ensemble plays both cheerfully and and wittily. In A Musical Joke, Mozart parodies amateurish composers of his own era, and the orchestra quite obviously participates in the fun. This LP is distinguished by its musical and tonal balance and is one of DECCA’s best sound recordings. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.
Dem Vernehmen nach soll es nur noch wenige Musikfreunde geben, die sich Eine kleine Nachtmusik freiwillig anhören. Zu häufig begegnet man ihr unfreiwillig, zu oft wird sie eher heruntergeleiert, als mit Leben erfüllt. Ganz anders bei Karl Münchinger. Seinem Ruf gerecht werdend, führt er den Nachweis, daß es sich bei diesem Serenaden-Klassiker keineswegs nur um belanglose Hintergrundmusik handelt. Die geschichtlichen Wurzeln der Serenadenmusik liegen in der Suite mit ihrer kontrastierenden Reihung von Tanzsätzen. In dem Wissen und unter Einhaltung dieser Tradition gelingt Münchinger schnörkelloses, klares Musizieren. Seine Interpretation ist absolut überzeugend mit einer selten gehörten Frische. Das Ensemble spielt munter und mit Witz; spottet mit dem nötigen Ernst im Musikalischen Spaß aus der Perspektive des souveränen Meisters gegenüber dilettierenden Kompositeuren seiner Zeit. Diese Aufnahme ist nicht nur musikalisch, sondern auch klanglich hervorragend ausbalanciert, und gehört in die erste Reihe der bestklingendsten Decca-Aufnahmen. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.