Pharoah Sanders: Izipho Zam, My Gifts - LP 180g Vinyl, Limited

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp19733
UPC:
5060149623015
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp19733
Released:
2.10.2019 in UK
Original Release:
1973 Label Strata-East Cat# SES-19733
Genre:
Jazz
Artist:
Pharoah Sanders
Adding to cart… The item has been added

Two years after the death of his mentor and boss, John Coltrane, and just before signing his own contract with Impulse!, Pharoah Sanders finally got around to releasing an album as a leader apart from the Impulse! family. Enlisting a cast of characters no less than 13 in number, Sanders proved that his time with Coltrane and his Impulse! debut, "Tauhid", was not a fluke. Though hated by many of the jazz musicians at the time -- and more jazz critics who felt Coltrane had lost his way musically the minute he put together the final quintet -- Sanders followed his own muse to the edges of Eastern music and sometimes completely outside the borderlines of what could be called jazz. That said, "Izipho Zam" is a wonderful recording, full of the depth of vision and heartfelt soul that has informed every recording of Sanders since. Guests include Sonny Sharrock, Lonnie Liston Smith, Chief Bey, Cecil McBee, Sirone, Sonny Fortune, Billy Hart, Howard Johnson, and others. The set begins with a gorgeous soul tune in "Prince Of Peace," with Leon Thomas doing his trademark yodel, croon, and wail as Smith, McBee, and Hart back him and Sanders fills the gaps. Next is "Balance," the first blowing tune on the set, with the African drums, the modal horns, and Sanders' microtonal investigations of sonic polarity contrasted with Johnson's tuba, leaving the rhythm section to join him as Sharrock and Smith trade drone lines and Sanders turns it into a Latin dance from outer space about halfway through to the end -- it's astonishing. Finally, on the 28-minute title track, the band members -- all of them -- begin a slow tonal inquiry, a textured traipse into the abyss of dissonance and harmonic integration, with Thomas as the bridge through which all sounds must travel on their way to the ensemble. From here, percussion, bells, whistles, Sharrock's heavily chorded guitar -- all provide rhythm upon interval upon tonal figure until the horns enter at about 12 minutes. They move slowly at first and gather force until they blast it right open at 20 minutes and the last eight are all free blowing and an endurance ride for the listener because, with four minutes left, Sanders leads the band in a gorgeous lyric ride that brings together all disparate elements in his world and ours, making this track -- and album -- an exhilarating, indispensable out jazz experience.   

Zwei Jahre nach dem Tod seines Mentors und Chefs John Coltrane und kurz vor der Unterzeichnung seines eigenen Vertrages mit Impulse! kam Pharoah Sanders endlich dazu, ein Album als Leader außerhalb der Impulse!-Familie zu veröffentlichen. Sanders bewies mit der Besetzung von nicht weniger als 13 Mitmusikern, dass seine Zeit bei Coltrane und sein Debüt "Tauhid" bei Impulse! kein Zufälle waren. Obwohl er von vielen der damaligen Jazzmusikern gehasst wurde - und noch mehr von Jazzkritikern, die Coltrane für musikalisch verirrt hielten, als er das letzte Quintett zusammenstellte - folgte Sanders seineem eigenen Weg hin zu fernöstlicher Musik und manchmal völlig außerhalb der Grenzen dessen, was man Jazz nennen könnte. Dennoch ist "Izipho Zam" eine wunderbare Session, voll von der Kraft seiner Vision und der tief empfundenen Seele, die seitdem jede Aufnahme von Sanders geprägt hat. Zu den Gästen gehören Sonny Sharrock, Lonnie Liston Smith, Chief Bey, Cecil McBee, Sirone, Sonny Fortune, Billy Hart, Howard Johnson und andere. Das Set beginnt mit einer wunderschönen Soulmelodie in "Prince Of Peace", bei der Leon Thomas seine Markenzeichen, Jodler und schmachtendes Jammern, ausspielt, während Smith, McBee und Hart ihn unterstützen und Sanders die Lücken schließt. Als nächstes folgt "Balance", die erste Bläsernummer im Set, mit den afrikanischen Trommeln, modalen Bläsersätzen und Sanders' mikrotonalen Untersuchungen der Klangpolarität im Kontrast zu Johnsons Tuba, wobei die Rhythmusgruppe sich ihm anschließt, während Sharrock und Smith Basslinien tauschen und Sanders das Geschehen in einen lateinamerikanischen Tanz aus dem Weltraum verwandelt - einfach erstaunlich. Schließlich beginnen die Bandmitglieder - alle von ihnen - auf dem 28-minütigen Titeltrack eine langsame tonale Erkundung, ein strukturiertes Schlendern in den Abgrund von Dissonanz und harmonischer Integration, mit Thomas als der Brücke, über die alle Klänge auf ihrem Weg zum Ensemble reisen müssen. Von hier aus sorgen Perkussion, Glocken, Pfeifen und Sharrocks starke Gitarrenakkorde für einen Rhythmus im Takt der Klangfigur, bis die Hörner nach etwa 12 Minuten dazustoßen. Sie bewegen sich zunächst langsam und sammeln Kraft, bis sie sich nach 20 Minuten richtig öffnen, die letzten acht Minuten spielen alle völlig frei, ein Ausdauerritt für den Zuhörer, denn in den verbleibenden vier Minuten führt Sanders die Band in einen wunderschönen lyrischen Ausflug, der alle unterschiedlichen Elemente in seiner und unserer Welt vereint und diesen Track - und sein Album - zu einem aufregenden, unverzichtbaren Jazz-Erlebnis macht.   

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.