Stevie Ray Vaughan, Double Trouble: Texas Flood - 2x LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€52,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp38734
UPC:
5060149620373
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
2x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp38734
Released:
5.12.2006 in UK
Original Release:
1983 Label Epic Cat# FE 38734
Genre:
Pop-Rock
Artist:
Stevie Ray Vaughan, Double Trouble
Adding to cart… The item has been added

It's hard to overestimate the impact Stevie Ray Vaughan's debut, "Texas Flood", had upon its release in 1983. At that point, blues was no longer hip, the way it was in the '60s. "Texas Flood" changed all that, climbing into the Top 40 and spending over half a year on the charts, which was practically unheard of for a blues recording. Vaughan became a genuine star and, in doing so, sparked a revitalization of the blues. This was a monumental impact, but his critics claimed that, no matter how prodigious Vaughan's instrumental talents were, he didn't forge a distinctive voice; instead, he wore his influences on his sleeve, whether it was Albert King's pinched yet muscular soloing or Larry Davis' emotive singing. There's a certain element of truth in that, but that was sort of the point of "Texas Flood". Vaughan didn't hide his influences; he celebrated them, pumping fresh blood into a familiar genre. When Vaughan and Double Trouble cut the album over the course of three days in 1982, he had already played his set lists countless times; he knew how to turn this material inside out or goose it up for maximum impact. The album is paced like a club show, kicking off with Vaughan's two best self-penned songs, "Love Struck Baby" and "Pride and Joy", then settling into a pair of covers, the slow-burning title track and an exciting reading of Howlin' Wolf's "Tell Me", before building to the climax of "Dirty Pool" and "I'm Crying". Vaughan caps the entire thing with "Lenny", a lyrical, jazzy tribute to his wife. It becomes clear that Vaughan's true achievement was finding something personal and emotional by fusing different elements of his idols. Sometimes the borrowing was overt, and other times subtle, but it all blended together into a style that recalled the past while seizing the excitement and essence of the present.

Die Auswirkungen der Debüt-LP "Texas Flood" von Stevie Ray Vaughan zum Zeitpunkt der Veröffentlichung 1983 können gar nicht überschätzt werden. Zu diesem Zeitpunkt hatte der Blues bei weitem nicht mehr die Bedeutung, die er in den 60er Jahren hatte - "Texas Flood" änderte das grundlegend, erreichte die Top 40 der Charts und blieb dort mehr als ein halbes Jahr, unerhört für eine Blues-LP. Vaughan wurde zu einem echten Star und zündete so die Wiederbelebung des Blues. Die Auswirkungen waren nichts weniger als monumental, dennoch wurde Vaughan, trotz seines erstaunlichen Könnens auf der Gitarre, für seine wenig ausgeprägte Stimme kritisiert. Anstatt dessen, so die Kritiker, waren die Einflüsse nur zu offensichtlich, seien es Albert Kings gequetschte und doch kraftvolle Alleingänge oder Larry Davis' gefühlsgeladener Gesang. Es gibt ein Körnchen Wahrheit in diesen Vorwürfen, aber das war es gerade, was "Texas Flood" zu seiner Bedeutung verhalf. Vaughn machte keinen Versuch, seine Einflüsse zu verhehlen, er zelebrierte sie und punmpte so frisches Blut in ein vertrautes Genre. Als Vaughan und seine Band Double Trouble dieses Album 1982 über einen Zeitraum von drei Tagen hinweg aufnahmen, waren die einzelnen Tracks schon bei zahllosen Liveauftritten gespielt worden, er wußte genau wie er sein Material zu behandeln hatte um maximale Wirkung zu erzielen. Das Album ist aufgebaut wie ein Liveauftritt, es startet mit den zwei besten selbst verfassten Songs, "Love Struck Baby" und "Pride and Joy", leitet dann über zu zwei Coverversionen, dem auf kleiner Flamme köchelnden Titelstück und einer aufregenden Interpretation von Howlin' Wolfs "Tell Me", um dann mit "Dirty Pool" und "I'm Crying" zum Höhepunkt zu kommen. Zum krönenden Abschluss setzt Vaughan mit "Lenny" seiner Frau noch ein lyrisch-jazziges Denkmal. Es wird klar, dass Vaughans tatsächlicher Verdienst - durch die Annahme verschiedener Einflüsse seiner Idole - das Finden von etwas persönlichem und gefühlsbetontem war. Manchmal waren die Anleihen offensichtlich, manchmal nur subtil, die Verschmelzung von Erinnerungen an die Vergangenheit mit der Aufgeregtheit und dem Wesen der Gegenwart sind der Stil Stevie Ray Vaughans.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.