Contemporary critics tended to regard Brahms’s First Symphony as follow up to Beethoven’s nine symphonies, arising from its lofty, solemn expression, its melodramatic construction and occasional motivic similarities. Fully conscious of the tremendous symphonic heritage left by Beethoven, it took Brahms 14 years to complete his symphony and present it to the public. The desolate seriousness, the disconcerting asceticism in the short themes of the work, which »does not recommend itself on account of its charm« (Brahms), has tempted many an interpreter to tone the performance down emotionally or to enhance the drama. The maestro George Szell avoided such dangers by tackling the score dauntlessly. The agonizing minor-key introduction in 6/8 time surges steadily onwards, the tempi remain taut, whilst all the details of the jagged score are brought to the fore. In the final movement the noble 'Alphorn' theme strides forward, and is escalated by the syncopated strings that rush on with breathless furioso. The sheer number of recordings of this monumental work is an indication that the listener must work hard to discover all the fascinating aspects in each bar of Brahms’s composition. The present recording is well qualified for this undertaking. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. All royalties and mechanical rights have been paid.
Als epigonal empfand die zeitgenössische Kritik Brahms 1. Sinfonie, was vom pathetischen Gestus, dem dramaturgischen Aufbau und der teilweisen motivischen Ähnlichkeit mit der Sinfonik Beethovens herrührt. Sich des gewaltigen sinfonischen Erbes bewusst, vergingen 14 Jahre Arbeit in der stillen Kammer, bis Brahms seinen Erstling der Öffentlichkeit vorstellte. Die karge Ernsthaftigkeit, jene befremdliche Askese in den knapp gefassten Themen des Stückes, »das sich nicht durch Liebenswürdigkeit empfiehlt« (Brahms), hat so manchen Interpreten zu emotionaler Milderung oder übertriebener Dramatik verleitet. Diese Gefahr umgeht Altmeister George Szell, indem er auf den Notentext beherzt zugreift. Die schwärende Moll-Einleitung im 6/8-Takt drängt mit forschem Schritt voran, die Tempi bleiben straff, wobei alle Details der zerklüfteten Partitur zur Geltung kommen. Im Schlusssatz steigert sich die Erhabenheit des 'Alphorn'-Themas mit dem synkopisch anstürmenden Streichersatz ins atemlose Furioso. Die Fülle vieler Vergleichseinspielungen dieses Gipfelwerkes ist ein Indiz dafür, dass auch der Hörer sich das Faszinierende in Brahms Erster Takt für Takt erarbeiten muss. Dafür eignet sich diese Aufnahme hervorragend. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.