Paul Robeson: At Carnegie Hall - LP 180g Vinyl

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp2035
UPC:
5060149622339
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp2035
Released:
8.2.2016 in UK
Original Release:
1960 Label Vanguard Cat# VRS-9051
Genre:
Classical
Artist:
Paul Robeson
Adding to cart… The item has been added

When Paul Robeson took the stage at Carnegie Hall in May of 1958, it had been 11 years since he had previously concertized freely in the United States. Blacklisted from the entertainment industry at home, and with the State Department unwilling to issue him a passport, he had fallen into eclipse as a singer and actor over the previous eight years. The concert recorded here, one of two at Carnegie Hall in May of 1958, marked his return. The performances on this record would also be his only stereo recordings -- all were, naturally enough, the work of Vanguard Records, the New York-based record company that was also the home to fellow blacklistees The Weavers. The singing legend is in excellent voice throughout, his rich bass-baritone reveling in performances of a repertory that encompassed Bach, Mussorgsky, Schubert, Dvorák, Beethoven, traditional gospel, Russian and Chinese folk songs, "Old Man River" from "Show Boat", and monologues from Shakespeare and the opera Boris Godunov. With a piano accompaniment by Alan Booth, Robeson ranged across a huge part of his own performing history. The 60-year-old singer, despite the decade of artificially imposed inactivity, still had much of his vocal power intact and all his dramatic instincts, and makes every moment count in his performance, investing immense power in every note and nuance. Sadly, his Vanguard performances were to be his only work captured on modern recording equipment -- because of the blacklist, everything else predated the arrival of recording tape and the long-playing record. But the performance captured here, and those represented on Vanguard's "The Essential Paul Robeson", show a man still capable of moving huge numbers of people with his voice -- and equally important, even at this late date, who had not lost the ability to walk a crowd through a vast and difficult range of repertory; his performances, even after ten years of professional exile, were also learning experiences, and consciousness-raising, which is why reactionaries in the United States were so afraid of him in the first place. And none of it has lost any of its power in the five decades since the actual event.

Als Paul Robeson im Mai 1958 in der Carnegie Hall auftrat waren elf Jahre vergangen, seit er das letzte Mal ohne Einschränkungen in den USA hatte auftreten können. Im eigenen Land auf der Schwarzen Liste der Unterhaltungsindustrie und angesichts der Tatsache, dass ihm das Außenministerium die Ausstellung eines Reisepasses verwehrte, war er als Sänger und Schauspieler während der vorangegangenen acht Jahre aus dem Licht der Öffentlichkeit verschwunden. Diese Konzertaufnahme, eine von zweien aus der Carnegie Hall im Mai 1958, war der Schritt zurück ins Rampenlicht. Die Einspielungen auf dieser Schallplatte sollten auch seine einzigen Stereoaufnahmen bleiben – natürlich waren sie sämtlich das Werk von Vanguard Records, jener Plattenfirma aus New York, die auch die ebenfalls auf der Schwarzen Liste stehenden The Weavers betreute. Der legendäre Sänger ist durchwegs bestens bei Stimme, sein volltönender Bass-Bariton schwelgt in Interpretationen eines Repertoires, das Bach, Mussorgski, Schubert, Dvorák, Beethoven, traditionelle Gospelstücke, russische und chinesische Volkslieder ebenso umfasst wie "Old Man River" aus "Show Boat", Monologe von Shakespeare und Teile der Oper Boris Godunov. Am Klavier begleitet von Alan Booth bewegte sich Robeson durch einen Großteil des Repertoires seiner gesamten künstlerischen Laufbahn. Trotz einer Dekade künstlich erzwungener Inaktivität war die Stimmgewalt des sechzigjährigen Sängers noch größtenteils genauso intakt wie seine dramatischen Instinkte; jeder Moment zählt in seiner Aufführung, er investiert immense Kraft in jede Note und Nuance. Traurigerweise sind diese Aufnahmen von Vanguard die einzigen, die mit moderner Aufnahmetechnik eingefangen wurden – wegen der Schwarzen Liste lag alles andere vor der Zeit von von Tonbändern und Langspielplatten. Aber dieses Konzert zeigt ebenso wie Vanguards "The Essential Paul Robeson" einen Mann, der nach wie vor fähig ist, ein großes Publikum durch seine Stimme zu bewegen – und, gleichermaßen wichtig, der selbst zu diesem späten Zeitpunkt die Gabe noch nicht verloren hatte, dieses große Publikum durch ein weitgefächertes und schwieriges Repertoire zu führen; seine Aufführungen waren sogar nach zehnjährigem beruflichem Exil Lernerfahrungen und Lektionen des Bewusstwerdens, einer der Gründe, warum ihn die Reaktionäre in den Staaten seit jeher so gefürchtet hatten. Nichts davon hat seine Kraft verloren in den fünfzig Jahren, seit dieses Ereignis stattgefunden hat.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.