Cal Massey: Blues To Coltrane - LP 180g Vinyl, Limited

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp9029
UPC:
5060149622995
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp9029
Released:
22.7.2019 in UK
Original Release:
1987 Label Candid Cat# CJS 9029
Genre:
Jazz
Artist:
Cal Massey
Adding to cart… The item has been added

In examining Massey’s life and music, three names continually emerge. One is that of the great tenor saxophonist John Coltrane, whom Massey met as a teenager in Philadelphia and who remained a close friend until his death in 1967. After Coltrane’s passing, Massey frequently joined forces with saxophonist, poet, and playwright Archie Shepp; though Shepp was about ten years Massey’s junior, the two developed a bond that remained close for the rest of the older man’s life. Massey, Coltrane, and Shepp are all linked by the prolific but obscure composer and arranger Romulus Franceschini, who lent his hand to many important jazz projects, such as Coltrane’s "Africa/Brass" and Shepp’s "Attica Blues". He maintained with Massey a symbiotic relationship not unlike that of Billy Strayhorn and Duke Ellington. On the whole, as in the case of Ellington and Strayhorn, it was difficult to tell where one musician’s contribution ended and the other’s began. Massey also shared a radical political stance with Shepp and Franceschini. It is impossible to separate his work from the militant arm of the Civil Rights Movement that took shape in the 1960s and 1970s. As Fred Ho has noted, »Titles such as "[Hey Goddamn It]", "Things Have Got To Change", "The Damned Don’t Cry", and "The Cry Of My People" spoke directly to a consciousness of oppression and a politics of liberation.« In fact, the Black Panthers were a driving force behind Massey’s creation (with Franceschini) of "The Black Liberation Movement Suite". At the first Pan-African Arts Festival in Algiers in 1969 Massey met exiled Panthers leader Eldridge Cleaver who commissioned the Suite primarily as a fundraising venture. The work would be performed at Black Panther benefits three times during Massey’s lifetime. Massey paid heavy dues for his adventurous music and ideology, as did many of his contemporaries. According to his widow, an altercation with an executive at Blue Note Records resulted in his being blacklisted (or, as Fred Ho put it, »whitelisted«) from major recording companies. As a result, only one album was recorded under his name, "Blues To Coltrane", recorded 1961 and released 1987. Massey died from a heart attack at the age of 44 in New York City, New York. October 25, 1972.

Bei genauerer Betrachtung von Masseys Leben und Musik tauchen immer wieder drei Namen auf. Einer davon ist der des großen Tenorsaxophonisten John Coltrane, den Massey als Teenager in Philadelphia traf und der bis zu seinem Tod 1967 ein enger Freund blieb. Nach Coltranes Tod schloss sich Massey häufig mit dem Saxophonisten, Dichter und Dramatiker Archie Shepp kurz; obwohl Shepp etwa zehn Jahre Masseys Schüler war, entwickelten die beiden eine Bindung, die für den Rest des Lebens des älteren Mannes eng blieb. Massey, Coltrane und Shepp sind alle durch den obskuren Komponisten und Arrangeur Romulus Franceschini verbunden, der viele wichtige Jazzprojekte wie Coltranes "Africa/Brass" und Sheps "Attica Blues" mitgestaltete. Er pflegte mit Massey eine symbiotische Beziehung, die der von Billy Strayhorn und Duke Ellington nicht unähnlich ist. Insgesamt, wie im Falle von Ellington und Strayhorn, war es schwer zu sagen, wo der Beitrag des einen Musikers endete und der des anderen begann. Massey teilte auch die gleiche radikale politische Haltung wie Shepp und Franceschini. Es ist unmöglich, sein Werk vom militanten Arm der Bürgerrechtsbewegung zu trennen, die in den 1960er und 1970er Jahren entstanden ist. Wie Fred Ho anmerkte, sprachen »Titel wie "[Hey Goddamn It], Things Have Got To Change", "The Damned Don’t Cry" und "The Cry Of My People" direkt das Bewusstsein der Unterdrückung und die Politik der Befreiung an.« Tatsächlich waren die Black Panthers eine treibende Kraft hinter Masseys Kompostion (mit Franceschini) "The Black Liberation Movement Suite". Auf dem ersten Pan-African Arts Festival in Algier 1969 traf Massey den im Exil lebenden Black Panther-Anführer Eldridge Cleaver, der die Suite hauptsächlich als Fundraising-Projekt in Auftrag gab. Die Arbeit würde während Masseys Leben dreimal bei Black Panther Sammelaktionen aufgeführt. Massey zahlte einen hohen Preis für seine wagemutige Musik und Ideologie, wie viele seiner Zeitgenossen auch. Laut seiner Witwe führte eine Auseinandersetzung mit einem Manager bei Blue Note Records dazu, dass er auf die schwarze Liste (oder, wie Fred Ho es ausdrückte, »auf die weiße Liste«) der großen Plattenfirmen gesetzt wurde. Infolgedessen wurde nur ein Album unter seinem Namen "Blues To Coltrane" aufgenommen, 1961 eingespielt und 1987 veröffentlicht. Massey starb im Alter von 44 Jahren in New York City an einem Herzinfarkt. 25. Oktober 1972.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.