Charles Mingus: Mingus At Antibes - 2x LP 180g Vinyl, Remastered

Speakers Corner Records

€58,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
23001
UPC:
4260019715838
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
2x LP Vinyl, Remastered, Gatefold Pack, Pure Analogue Recording, Virgin Vinyl Pressed at Pallas in Germany
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Speakers Corner Records Cat#:
23001
Released:
15.10.2019 in Germany
Original Release:
1979 Label Atlantic Cat# SD 2-3001
Genre:
Jazz
Artist:
Charles Mingus
Adding to cart… The item has been added

You can be sure that jazz fans in the year 1960 were unfamiliar with Charles Mingus’s LPs "Blues And Roots" or "Mingus Ah-Um" when they poured into the Pinède Gould Arena at the Antibes Jazz Festival held in Juan-les-Pins, France on 13 July. At any rate, as can be seen in a short video clip, all the seats were occupied. In addition, a really good trumpeter was there, whose name would later resound throughout Europe: Ted Curson. What is more, the legendary Bud Powell, who lived in France, was invited as a special guest for one number that required a pianist. The Jazz Workshop – which was how Mingus called his working ensemble – presented repertoire that was familiar to all the musicians: "Better Git It In Your Soul", "Wednesday Night Prayer Meeting" and Dolphy’s wonderful solo on the bass clarinet in "What Love?". Besides this there was "Cry For Freedom" as "Prayer For Passive Resistance" was also named, and "Folk Forms", also known as "Ummh". As a mark of respect towards the guest musician, it was decided to perform the evergreen "I’ll Remember April", with Powell’s improvisation being applauded enthusiastically by the audience. Charles Mingus was to play in numerous concerts in the 60s and 70s; he recorded more than two-dozen official LPs, accused several concert organizers and tour managers of extortionate robbery, and trampled on illegal recording tapes. But the present live recording was made by the ORTF and released officially later by Atlantic Records. It is now re-released after many years and is a rare document in the annals of music history. This Speakers Corner LP was remastered using pure analogue components only, from the master tapes through to the cutting head. More information under http://www.pure-analogue.com. All royalties and mechanical rights have been paid.

Es darf als sicher gelten, dass die Jazzfans des Jahres 1960 die LP’s "Blues And Roots" und "Mingus Ah-Um" von Charles Mingus noch nicht kannten, als sie am 13. Juli in die Arena Pinede Gould von Antibes strömten. Jedenfalls – so kann man im kurzen Videoausschnitt sehen - war der Saal vollbesetzt. Mingus brachte ja auch Eric Dolphy und Booker Ervin mit, beide Hochkaräter an den Saxophonen. Dazu einen soliden Trompeter, dessen Name später in Europa einen guten Klang bekommen sollte: Ted Curson. Für ein Stück wurde der fehlende Pianist durch die in Frankreich lebende Legende, den Überraschungsgast Bud Powell, ergänzt. Der Jazz Workshop – wie Mingus seine Arbeitsformation nannte – präsentierte ein Repertoire, mit dem alle Musiker vertraut waren: "Better Git It In Your Soul", "Wednesday Night Prayer Meeting" und Dolphy’s wunderbares Solo auf der Bass-Klarinette in "What Love?". Dazu der "Cry For Freedom" wie "Prayer For Passive Resistance" auch genannt wurde und "Folk Forms", auch "Ummh" getitelt. Zusammen mit dem Gast einigte man sich respektvoll auf den Standard "I’ll Remember April", in dem das Publikum Powell’s Improvisation gebührend feiern konnte. Charles Mingus sollte in den 60iger und 70-iger Jahren noch viele Konzerte spielen, mehr als zwei Dutzend offizielle LP’s aufnehmen, einige Veranstalter und Tourmanager als räuberische Erpresser beschuldigen und illegale Tonbandgeräte mit dem Fuß zerstampfen. Aber dieser Mitschnitt für den ORTF, viele Jahre später als Doppelalbum bei Atlantic offiziell und jetzt nach vielen Jahren wieder-veröffentlicht, ist ein seltenes, musikgeschichtlich wichtiges Zeitdokument. Diese Speakers Corner Produktion wurde unter Verwendung von analogem Masterband und Mastering 100% rein analog gefertigt. Mehr Informationen unter http://www.pure-analogue.com. Alle Lizenzen und GEMA-Beiträge wurden abgeführt.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.