Duke Ellington And His Orchestra: Black, Brown And Beige Featuring Mahalia Jackson - 2x LP 180g Mono Vinyl, Remastered

Pure Pleasure

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pp1162
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5060149622414
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Edition:
2x LP Vinyl, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp1162
Released:
16.10.2016 in UK
Original Release:
1958 Label Columbia Cat# CL 1162
Genre:
Jazz
Artist:
Duke Ellington And His Orchestra
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"Black, Brown, & Beige" is Duke Ellington's musical representation of the African American experience in the United States. It is arguably The Maestro's greatest work. The triumph of telling so important a story so well through music alone makes Duke Ellington's "Black, Brown, & Beige" a masterpiece. It also displays Duke's, and Jazz's, highest achievement in long form. Whether you perceive it as a three movement symphony or accept Ellington's own personalized terminology »Tone Parallel«, "Black, Brown, & Beige" matches conceptually and in artistic content the musical continuity of Western Classical's greatest names in their lengthiest works. The history of "Black, Brown, & Beige" is in its own right momentous. Ellington premiered the work at Carnegie Hall on January 23, 1943, at Duke's first performance on that illustrious stage. The Maestro has created the "Come Sunday Suite". Duke Ellington basically reduced his three movement work to its first, "Black", elevating that movement's spiritual theme, "Come Sunday", making it the melody of the edited work. Truncating the symphony "Black, Brown, & Beige" into the song "Come Sunday" works because Duke Ellington has expanded "Come Sunday" through numerous theme and variations unknown to the original. The piece de resistance: a sacred text, by Duke himself, a text sung by the best known African-American religious singer in history, Mahalia Jackson. There is no doubt that it is the presence and performance of Mahalia Jackson which secures a home in the pantheon for this recasting of "Black, Brown, & Beige", a work that already resided there. And Duke Ellington pulled off this coup with one hand tied behind his back, or without the services of his right hand man. Overlooked over the years since the album "Black, Brown, & Beige" was recorded in February 1958 is the absence of Johnny Hodges (Hodges did a gig with Strayhorn in Florida during this period), the Ellington band's premier soloist … The sides C & D are released on vinyl for the first time with this issue.

"Black, Brown, & Beige" ist Duke Ellingtons musikalische Präsentation der Erfahrungen der Afro-Amerikaner in den USA. Vielleicht ist dies des Meisters größtes Werk. Der Triumph, eine derart wichtige Geschichte auf so hervorragende Weise nur mit den Mitteln der Musik zu erzählen macht aus Duke Ellingtons "Black, Brown, & Beige" ein Meisterwerk. Es bietet auch die Höchstleistung von Ellington – und des Jazz – in ihrer ausführlichen Variante. Ob man das Opus nun als Symphonie mit drei Sätzen betrachtet oder Ellingtons persönlicher Terminologie, nämlich »tönende Parallele« folgt, "Black, Brown, & Beige" passt vom Konzept her ebenso wie was den Inhalt betrifft in die musikalische Kontinuität der größten Namen westlicher Klassik in ihren längsten Werken. Die Geschichte von "Black, Brown, & Beige" ist in sich selbst bedeutsam. Die Premiere in der Carnegie Hall am 23. Januar 1943 war gleichzeitg auch Ellingtons erster Auftritt in diesem illustren Haus. Der Maestro erschuf (danach) die "Come Sunday Suite". Im Grunde hat Duke Ellington das aus drei Sätzen bestehende Werk auf den ersten, "Black", reduziert und das geistliche Thema dieses Satzes, "Come Sunday", zum Leitmotiv dieses Stücks erhoben. Die Symphonie "Black, Brown, & Beige" zu verkürzen auf das Lied "Come Sunday" ist stimmig, weil Duke Ellington es um zahlreiche Themen und Variationen erweitert hat, die im Original nicht zu finden sind. Und das beste von allem ist ein sakraler Text, von Ellington selbst verfasst, gesungen von der bekanntesten afroamerikanischen Gospel-Sängerin der Geschichte, Mahalia Jackson. Zweifellos ist es der Präsenz und dem Können von Mahalia Jackson zu danken, dass auch diese Bearbeitung von "Black, Brown, & Beige" ihren Platz im Pantheon hat, wo das Werk in seiner ursprünglichen Form bereits residiert. Dieser Coup gelang Duke Ellington, ohne dass er auf die ihm sonst zur Verfügung stehenden Ressourcen hätte zurückgreifen können, insbesondere seine rechte Hand. Was all die Jahre seit der Aufnahme von "Black, Brown, & Beige" im Februar 1958 übersehen wurde, ist die Abwesenheit von Johnny Hodges (der zu jener Zeit einen Auftritt mit Strayhorn in Florida hatte), dem ersten Solisten der Ellington-Band ... Die Seiten C & D werden mit dieser Ausgabe erstmalig auf Vinyl veröffentlicht.

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