Cab Calloway: Cab Calloway - LP 180g Mono Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

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pp3265
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5060149622889
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Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp3265
Released:
11.2.2019 in UK
Original Release:
1956 Label Epic Cat# LN 3265
Genre:
Jazz
Artist:
Cab Calloway
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From 1932 to the late 1940’s the period covered by this set, Cab had an orchestra that was about as swinging a band of solid senders as you’d find on the big-band circuit. Cab projects, in his singing on records, something of the vital magic of his stage presence, a boundless exuberance and enthusiasm. His orchestral backing during the Thirties and Forties included many well-known names in jazz. At various times, Milt Hinton, Danny Barker and Cozy Cole were in his rhythm section.The reeds included the late, great Chu Berry as well as Ben Webster. Dizzy Gillespie was in the band, some members of which, at odd moments, served as a laboratory for the style to be called Bop. »This whole new chord structure idea was interesting to me,« Milt Hinton recalled, »and I would walk the new chords behind his playing.« Cab wasn’t the least enthusiastic. Danny Barker quoted him as saying, »I don’t want you playing that Chinese music in my band.« The main attraction, however, was always Cab—showman, singer, entertainer. Most audiences didn’t even know that some of his sidemen were candidates for the jazz hall of fame. And that was as it should be. The musicians’ first function was to provide musical backing and a musical setting for the man who was being called 'King of the Hipsters', and this they did, wonderfully well. It was as Barry Ulanov noted in Metronome (January, 1943) a band extraordinary in every respect, hailed for its »clean musicianship, its jazz kicks, its brilliant showmanship«.

Von 1932 bis in die späten 1940er Jahre, der Zeit, die von diesem Set abgedeckt wird, hatte Cab Calloway ein Orchester, eine Band von Solisten, die mindestens so viel Swing hatte wie andere Bigbands jener Zeit. Calloway projiziert in seine Aufnahmen viel von der vitalen Magie seiner Bühnenpräsenz, eine grenzenlose Ausgelassenheit und Begeisterung. Sein orchestraler Background in den 30er und 40er Jahren umfasste viele bekannte Namen des Jazz. Im Laufe der Zeit befanden sich Milt Hinton, Danny Barker und Cozy Cole in seiner Rhythmusgruppe, darunter die späten, großen Chu Berry und Ben Webster. Dizzy Gillespie war in der Band, von denen einige Mitglieder in unregelmäßigen Abständen als Labor für den Stil dienten, der als Bop bezeichnet werden sollte. »Diese ganz neue Akkordstruktur-Idee war für mich interessant«, erinnerte sich Milt Hinton, «und ich hätte gerne mit den neuen Akkorden Calloway begleitet.« Dieser war nicht im Geringsten begeistert. Danny Barker zitierte ihn mit den Worten: "Ich will nicht, dass du dieses chinesische Zeugs in meiner Band spielst." Die Hauptattraktion war jedoch immer Calloway - Showman, Sänger und Entertainer. Die meisten Zuschauer wussten nicht einmal, dass einige seiner Sidemen Kandidaten für die Jazz Hall of Fame waren. Und das war genau so, wie es sein sollte. Die hauptsächliche Aufgabe der Musiker bestand darin, dem Mann, der als "König der Hüften" bezeichnet wurde, musikalische Unterstützung und einen musikalischen Rahmen zu geben, und das haben sie wunderbar gut gemacht. Es war, wie Barry Ulanov in Metronome (Januar 1943) bemerkte, eine in jeder Hinsicht außergewöhnliche Band, die für ihre »saubere Musikalität, ihre Jazz-Kicks, ihre brillante Showkunst« gefeiert wurde.

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