Charles Lloyd Quartet: Dream Weaver - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp1459
UPC:
5060149622490
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp1459
Released:
13.2.2017 in UK
Original Release:
1966 Label Atlantic Cat# 1459
Genre:
Jazz
Artist:
Charles Lloyd Quartet
Adding to cart… The item has been added

The first studio date of the Charles Lloyd Quartet, with Keith Jarrett, Cecil McBee, and Jack DeJohnette, was recorded and released just a few days before the band took both the European and American festival circuits by storm. First came Europe, which was just getting the disc as the band was tearing up its stages. While the live dates are now the stuff of legend, it's easy to overlook the recordings, but to do so would be a mistake. "Dream Weaver" is a fully realized project by a band -- a real band -- in which each member has a unique part of the whole to contribute. Jarrett's unusual piano style fits musically with Lloyd's lyricism in a way that it shouldn't. Jarrett was even then an iconoclast, playing harmonic figures from the inside out and relying on counterpoint to create new spaces, not fill them in. (Just listen to "Autumn Sequence", where his solos and his backing harmonics are equally strident and inventive as Lloyd's Eastern explorations of mood and mode.) And then there's the rhythm section of McBee and DeJohnette, whose modal inventions on the intervals make the "Dream Weaver" suite an exercise in open time, allowing all players to wander around inside it and take what they want out. The set closes with a group party jam on "Sombrero Sam", with Lloyd and Jarrett trading eights on a Cuban variation on a fantasia. There were no records like this one by new groups in 1966.    

Der erste Studio-Termin des Charles Lloyd Quartetts mit  Keith Jarrett, Cecil McBee, und Jack DeJohnette – mit anschließender Veröffentlichung – fand statt nur wenige Tage bevor die Band auf europäischen und amerikanischen Tourneen die Festivals im Sturm eroberte. Zuerst war Europa an der Reihe, wo die Platte eben erschien, während zeitgleich die Band die Bühnen zerlegte. Während die Live-Auftritte längst Legende sind, werden die Aufnahmen leicht übersehen, was aber ein Fehler wäre. "Dream Weaver" ist ein vollständig verwirklichtes Projekt einer Band – einer echten Band – bei dem jedes Mitglied einen einzigartigen Part zum Ganzen beisteuert. Jarretts ungewöhnlicher Piano-Stil passt musikalisch zu Lloyds lyrischem Charakter, was eigentlich nicht zu vermuten war. Jarrett, auch damals schon ein Bilderstürmer, der harmonische Figuren verkehrt herum spielte und sich auf den Kontrapunkt verließ, erschaffte neue Räume um vorhandene nicht einfach aufzufüllen. (Wie zu hören in "Autumn Sequence", wo seine Soli ebenso wie seine Hintergrund-Harmonien genau so grell und erfinderisch sind wie Lloyds fernöstlich angehauchte Interpretationen von Stimmungen und Techniken.) Dann ist da auch noch die Rhythmusgruppe, bestehend aus McBee und DeJohnette, deren charakteristische Erfindungen in den Intervallen die "Dream Weaver" Suite zu einer Übung in offenem Tempo machen, die allen Musikern erlaubt, darin herumzuspazieren und sich das, was sie wünschen, mitzunehmen. Die Platte endet mit einer Art Party-Jam der gesamten Gruppe zu "Sombrero Sam", wobei Lloyd und Jarrett gegenseitig Achtel austauschen in einer kubanischen Variation einer Fantasie. 1966 gab es von anderen neuen Gruppen keine derartigen Platten.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.