Recorded in 1963, "The Sheriff" features the Modern Jazz Quartet in fine swinging form. The program is not as sharply focused as on some of the earlier Atlantic releases, but it is compelling nonetheless. There are four originals by pianist John Lewis, including the fleeting, bluesy title cut, and the moody, spacious "In a Crowd" -- originally composed for the 1961 film "A Milanese Story". Its stepped-up time signature and series of phrases played by Milt Jackson grounds the tune in blues, but Lewis' solo feels more like a solo trumpet breezing through the center. The set includes Heitor Villa-Lobos' "Bachianas Brasileiras", a classical piece the quartet first performed with guitarist Laurindo Almeida. Bassist Percy Heath is stellar here, playing both arco and pizzicato and alternately moving the work forward with deftness and precision. Lewis and Jackson engage in gorgeous counterpoint throughout. It's knotty, but exotic and beautiful. Another Latin-based work here is Luiz Bonfa's brilliant "Carnival", which closes the set. Jackson's melodic interplay with Connie Kay's brushwork is subtle and rich, moving through a series of verses before Jackson takes it to the blues in his solo. Lewis keeps the pulse as Heath underscores the backbeat. Thom Jurek/AMG
Aufgenommen 1963, präsentiert "The Sheriff" das Modern Jazz Quartet in ausgezeichneter, swingender Form. Das Programm ist nicht so stark fokussiert wie einige der früheren Atlantic-Veröffentlichungen, aber es ist dennoch überzeugend. Es gibt vier Kompositionen des Pianisten John Lewis, darunter das leichte, bluesige Titelstück und das stimmungsvolle, ausgedehnte "In a Crowd" - ursprünglich für den Film "A Milanese Story" von 1961 komponiert. Milt Jacksons dominante Taktvorgaben und eine Reihe von Phrasen verankern die Melodie im Blues, aber Lewis' Solo fühlt sich eher an wie eine im Zentrum stehende Solotrompete. Mit im Set ist Heitor Villa-Lobos' "Bachianas Brasileiras", ein klassisches Stück, das das Quartett mit dem Gitarristen Laurindo Almeida uraufgeführt hat. Bassist Percy Heath ist hier der Star, der sowohl Arco als auch Pizzicato spielt und das Werk abwechselnd mit Geschick und Präzision vorantreibt. Lewis und Jackson setzen durchweg wunderschöne Kontrapunkte, das Stück ist knorrig, aber exotisch und schön. Ein weiteres lateinamerikanisches Werk ist Luiz Bonfa's brillantes "Carnival", welches das Set abschließt. Jacksons melodisches Zusammenspiel mit Connie Kays Besenarbeit am Schlagzeug ist ebenso subtil wie üppig und bewegt sich durch eine Reihe von Strophen, bevor Jackson's Solo das Stück zum Blues macht. Lewis hält den Takt, während Heath den Backbeat akzentuiert.