Dexter Gordon: Daddy Plays The Horn - LP 180g Mono Vinyl, Limited

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
PP36
UPC:
5060149621776
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
PP36
Released:
17.7.2013 in UK
Original Release:
1956 Label Bethlehem Records Cat# BCP-36
Genre:
Jazz
Artist:
Dexter Gordon

Out of stock, send us order at orders@sepeaaudio.com.

During a period of Dexter Gordon's (tenor sax) life -- when he was deep in the throws of chronic drug addiction -- the artist was miraculously able to reignite his career during the latter part of 1955. After several years of being out of the spotlight, Gordon resurfaced on the Big Apple-based indie Bethlehem imprint with the half-dozen sides that comprise "Daddy Plays The Horn" (1956). While the support team provides Gordon top-notch contributions throughout, it is unquestionably Drew who offers the most in terms of active interaction and his prominence can not be overstated. Nowhere is that as noticeable as the good-natured interaction heard on the disc's opener, the Gordon-penned title composition "Daddy Plays The Horn". In fact it could be argued that Drew enhances the tenor to the point of practically being a co-leader. The update of Charlie 'Bird' Parker's bop standard "Confirmation" is taken at a steady mid-tempo pace, allowing plenty of room for the participants to have their say and not get in the way of the melody. Gordon seems considerably more relaxed and comfortable as he spreads line upon line of inspired improvisation. Drew is once again a real treat to hear briefly taking charge of the rhythm section. The pair of ballads on "Daddy Plays The Horn" are nothing short of stellar and stand as simple, emotive expressions unto themselves. "Darn That Dream" embraces the warmth of Gordon's tenor as his sensual phrasing leaves just enough space for Drew to sonically bridge the gap with his own unhurried and stylish chords. The generically monikered "Number Four" is anything but ordinary. The Gordon original jumps right from the opening and the ensemble lets loose with equally solid licks beneath his cool tone. Drew gets in the driver's seat missing nary a measure to reveal what could easily be his most tasteful contributions to date. The same can be said of bassist Vinnegar, who is briefly spotlighted on an efficient (if not somewhat sparse) solo. "Autumn in New York" -- the album's other essential ballad -- is proof that despite Gordon's addiction, he had retained his singular and precious sense of lyricism. Indeed, the Great American Songbook entry has rarely been permeated in such a meaningful way. The seamless transitions between Gordon and Drew are further evidence of their undeniable bond. Saving what may be the best example of the gathered instrumentalists flexing their respective be-bop muscle, "You Can Depend On Me" rounds out the platter with a bang.

Während eines gewissen Zeitraums in Dexter Gordons (Tenorsaxophon-)Leben -- als er tief in den Fängen einer Drogensucht steckte -- war der Künstler wunderbarerweise in der Lage, seine Karriere gegen Ende des Jahres 1955 wiederzubeleben. Nach mehreren Jahren außerhalb des Rampenlichts tauchte Gordon auf einer Platte des im 'Big Apple' ansässigen, unabhängigen Bethlehem-Labels mit dem halben Dutzend Partner wieder auf, die gemeinsam "Daddy Plays The Horn" (1956) aufnahmen. Obgleich das Supportteam Gordon durchgehend mit erstklassigen Beiträgen versorgt ist es fraglos doch Drew, der am meisten zu bieten hat in Bezug auf aktive Interaktion; seine herausragende Stellung kann gar nicht hoch genug bewertet werden. Das ist nirgendwo so gut wahrzunehmen wie bei dem freundlichen Zusammenspiel, das beim Eröffnungsstück zu hören ist, der von Gordon verfassten Titelkomposition "Daddy Plays The Horn". Man könnte sogar behaupten, Drew unterstütze den Tenor so weit, dass man ihn als Co-Leader bezeichnen könnte. Die Neuversion von Charlie 'Bird' Parkers Bop-Standard "Confirmation" wird in stetigem mittleren Tempo gespielt, was allen Musikern reichlich Raum für einen eigenen Part gibt, ohne dabei der Melodie ins Gehege zu geraten. Gordon scheint sich deutlich entspannter und behaglicher zu fühlen, während er mehr und mehr inspirierte Improvisationen spielt. Und wieder ist es ein Genuss, Drew zu hören, wie er für einen kurzen Zeitraum die Führung der begleitenden Musiker übernimmt. Die Stücke auf "Daddy Plays The Horn" sind einfach brillant und stehen als schlichte, gefühlsgeladene Ausdrucksformen für sich selbst. "Darn That Dream" bezieht die Wärme von Gordons Tenor mit ein, während sein sinnlicher Stil Drew gerade genug Raum lässt, mit seinen eigenen unaufgeregten und stilvollen Klängen die Lücke zu füllen. Die meistens verspottete "Number Four" ist alles andere als gewöhnlich. Dieses Gordonsche Original steigert sich gleich von Beginn an sprunghaft und das Ensemble legt los mit gleichermaßen soliden kleinen Improvisationen, die sein cooles Spiel untermalen. Drew übernimmt die Führung und lässt keinen Takt aus, um zu enthüllen, was mit Leichtigkeit seine herausragendsten Beiträge bis zum heutigen Tag sein könnten. Das Gleiche kann man vom Bassisten Vinnegar sagen, der kurz im Rampenlicht steht mit einem raschen (wenn nicht doch etwas zu sparsam bemessenen) Solo. "Autumn In New York" -- das andere wesentliche Stück auf diesem Album -- beweist, dass Gordon sich trotz seiner Sucht seinen einzigartigen und kostbaren Sinn für Lyrisches erhalten hatte. Tatsächlich war selten ein Eintrag ins Great American Songbook so aussagekräftig. Die nahtlosen Übergänge zwischen Gordon und Drew sind ein weiterer Beweis für ihre nicht von der Hand zu weisende Verbindung. Indem es bewahrt, was als bestes Beispiel dafür gelten mag, wie die versammelten Musiker ihre jeweiligen Bebop-Muskeln spielen lassen, schließt "You Can Depend On Me" das Ganze mit einem Knalleffekt ab.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.