This double LP ranks as one of Duke Ellington’s finest recordings of his final decade. The live performance gives listeners a good idea as to just how Duke’s ensemble sounded in concert, and it serves as both a retrospective and a display of the strengths of Ellington’s mighty band. Among the many highlights are definitive renditions of "Rockin' in Rhythm" and "Take the 'A' Train" (the latter has some wonderful Cootie Williams trumpet), a few features for altoist Johnny Hodges, a tenor battle on "In Triplicate," a few guest spots for organist Wild Bill Davis, and a 16-and-a-half-minute, nine-song medley that really works well. The most memorable chorus of all is an incredible high-note display by Cat Anderson on "Satin Doll" that is arguably his most miraculous solo ever; each note he hits is virtually impossible to play on the trumpet, and is in tune, too. This gem is essential for all serious jazz collections.
Die Live-Einspielungen dieser Doppel-LP zählen zu den besten, die Duke Ellington in den letzten zehn Jahren seiner Karriere gemacht hat - sie geben einen lebendigen Eindruck vom Sound seines Orchesters. Die Aufnahmen bilden eine Ellington-Retrospektive und zeigen zugleich Niveau und Können einer großartigen Band. Zu den Glanzlichtern gehören auf jeden Fall "Rockin' in Rythm" und "Take the 'A'-Train" (letzteres mit Cootie Williams' wunderschönem Trompeteneinsatz). Dazu gehören auch einige Soloeinlagen von Johnny Hodges auf dem Altsaxophon, ein furioses Solo auf dem Tenorsaxphon in "In Triplicate", ein paar Gastspieleinlagen von Wild Bill Davis auf der Orgel, sowie ein 16 1/2-Minuten Medley aus neun verschiedenen Stücken; sehr gelungen. Unvergesslich ist vor allem Cat Andersons Trompete in "Satin Doll". Dies ist möglicherweise sein erstaunlichstes Solo, denn er spielt Töne, die eigentlich auf der Trompete nicht spielbar sind – und er spielt das Unmögliche perfekt. Wer Jazz sammelt, hat hiermit eine Perle in der Kollektion.