Duke Ellington's Spacemen: The Cosmic Scene - LP 180g Mono Vinyl

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp1198
UPC:
5060149621745
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp1198
Released:
11.4.2013 in UK
Original Release:
1958 Label Columbia Cat# CL 1198
Genre:
Jazz
Artist:
Duke Ellington's Spacemen
Adding to cart… The item has been added

Still riding the success of his triumphant concert at the 1956 Newport Jazz Festival, Duke Ellington in 1958 decided to reduce his touring orchestra to a nonet dubbed "the Spacemen", and recorded this lone project with them for the Columbia label. Perhaps inspired by the first orbiting satellites, Ellington is not taking cues from George Russell or Sun Ra, whose extraterrestrial inspirations led them to even more progressive paths. This large ensemble is playing mostly standards, but the arrangements and solos carve an integrated yet elasticized concept that allows for a more expanded role for the ensemble's trombonists Quentin 'Butter' Jackson, John Sanders, and Britt Woodman, and select soloists. One in the solo spotlight is Clark Terry on flugelhorn exclusively, putting his fabled trumpet aside. The classic material presented includes clarinetist Jimmy Hamilton's features "Avalon" and "Early Autumn", the slinky stripper pole blues version of "St. Louis Blues" with Ellington's piano taking the lead, and a version of "Body & Soul", with tenor saxophonist Paul Gonsalves completely extrapolating and re-harmonizing the tune. There's a modified "Perdido", an animated and perky "Midnight Sun" that deviates from any other slow and lugubrious version of the ballad, and "Jones" a real good swinger. There are two originals; the blues bass of Jimmy Woode and the 'bones with plentiful piano from Duke infusing "Bass-Ment", and one of the more delightful of all of Ellington's book, the poppin' and boppin' "Spacemen", a bright happy horn chart led by Terry that is one of the more distinctive Ellington numbers of this time period. It comes highly recommended.

Duke Ellington schwamm nach dem Newport Jazz Festival von 1956 noch auf der Woge seines triumphalen Erfolgs, als er 1958 beschloss, sein Tournee-Orchester auf ein Nonett zu reduzieren, das dann "The Spacemen" tituliert wurde, und mit ihnen nahm er dies einzelne Projekt für Columbia auf. Eventuell inspiriert durch erste Satelliten in der Umlaufbahn reagierte Ellington aber dennoch auf keines der Einsatzzeichen seitens George Russells oder Sun Ras, deren außerirdische Inspirationen sie auf noch progressivere Pfade führten. Dieses große Ensemble spielt hauptsächlich Standards, aber die Arrangements und Soli drücken ihnen ein integrierenden und dennoch geschmeidigen Stempel auf, der den Posaunisten des Ensembles, Quentin 'Butter' Jackson, John Sanders und Britt Woodman ebenso ermöglicht, eine größere Rolle zu spielen wie verschiedenen anderen Solisten. Einer davon ist Clark Terry mit seinem Flügelhorn - die berühmte Trompete hat er beiseite gelegt. Das klassische Material, das hier präsentiert wird, enthält auch Jimmy Hamiltons Stücke "Avalon" und "Early Autumn", die Blues-Version von "St. Louis Blues" für eine katzengleiche Stripperin an ihrer Stange, bei der Ellingtons Klavier die Führung übernimmt, sowie eine Variante von "Body & Soul", bei der Tenorsaxophonist Paul Gonsalves die Melodie komplett extrapoliert und neu harmonisiert. Es gibt ein verändertes "Perdido", ein belebtes und flottes "Midnight Sun", das sich von sämtlichen anderen langsamen und düsteren Versionen dieses Songs unterscheidet und "Jones" ist echt guter Swing. Zwei Eigenkompositionen sind dabei: der Blues-Bass von Jimmy Woode und Ellingtons Klavierspiel treiben "Bass-Ment" an und das poppige und boppige "Spacemen", eins der reizvollsten aus Ellingtons Werke-Verzeichnis, ein helles und fröhliches Bläser-Stück unter Führung von Terry und charakteristischsten Ellington-Stücke aus dieser Zeit. Diese LP kommt mit den wärmsten Empfehlungen.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.