One of Rosemary Clooney's best records, and one of Duke's more accessible offerings, combined on one LP. The recorded output of the 1950's didn't get much more satisfying than this. Duke's music was always very sophisticated and this time it’s even more obvious with a presence of such a talented singer as Rosemary Clooney. The songs are marvelous and she sounds young, fresh and sexy (ladylike sexy). In "Blue Rose", not only are Clooney's vocals outstanding, but the arrangements are some of the prettiest of jazz. The band swings simply and sweetly, though still thoroughly in the Duke style. As if to make the point that the band is the 'other' star of this recording, there's one instrumental here - "Passion Flower" (Johnny Hodges on sax never sounded more sure of himself). Its inclusion in the program, without a vocal from Clooney, is at first bizarre - but seems to make sense within the context of the album. The fascinating album notes explain why and how separate tracks for Rosemary Clooney and Duke Ellington's orchestra had to be laid down. One would never realize that singer and orchestra were not together. They are totally in sync. This is not big, belting jazz; this is sophisticated, late night, intimate singing and playing. This is one of the most memorable pairings of a 'popular' singer with a jazz giant; ranking with the first Sinatra-Basie album and the Coltrane-Hartman session.
Eine der besten Platten von Rosemary Clooney und eine der eher zugänglichen Aufnahmen vom Duke - beides vereint auf einer LP. Nur wenige Schallplatten, die während der 50er Jahre aufgenommen wurden, waren befriedigender als diese. Die Kompositionen des Duke waren schon immer sehr ausgefeilt, dieses Mal noch auffälliger durch die Mitwirkung einer so talentierten Sängerin wie Rosemary Clooney. Die Songs sind ganz erstaunlich, Clooney klingt jung, frisch und auf eine damenhafte Art sexy. Nicht nur ihr Gesang auf "Blue Rose" ist einzigartig, auch die Arrangements gehören zum Besten im Jazz. Die Band swingt gradlinig und leichtfüßig, aber immer ganz und gar im Duke Ellington Stil. Als ob darauf aufmerksam gemacht werden müsste, dass der 'andere' Star der Platte das Orchester ist, gibt es auch ein Instrumental, "Passion Flower", und Johnny Hodges klingt selbstsicherer denn je. Zunächst mag ein Stück ohne die Beteiligung von Clooney etwas merkwürdig wirken, im Gesamtkontext des Albums macht es aber Sinn. In den Linernotes wird erklärt, warum und wie Duke Ellingtons Orchester und Rosemary Clooney auf separaten Spuren aufgenommen werden mussten - dennoch kommt man zu keinem Zeitpunkt auf die Idee, dass die Sängerin und das Orchester nicht gleichzeitg im Studio gewesen sein könnten, sie spielen in perfekter Harmonie. Diese LP verschont den Hörer mit avantgardistischem Getöse, der hier gespielte Jazz ist ausgereift, bevorzugt eher die Abendstimmung und verwöhnt mit intimem Gesang und Arrangements. Das Treffen einer 'populären' Sängerin mit einem Giganten des Jazz ist vergleichbar mit den ersten Sinatra / Basie oder Coltrane / Hartman Sessions.