Jazz Messengers: The Jazz Messengers - 2x LP 180g Mono Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

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pp897
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5060149621325
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Edition:
2x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp897
Released:
7.3.2011 in UK
Original Release:
1956 Label Columbia Cat# CL 897
Genre:
Jazz
Artist:
Jazz Messengers
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The very first edition of Art Blakey's Jazz Messengers was unfortunately short-lived, and as excellent as they were collectively, it was the beginning of a trend for the members of this group to come and go. Unbeknown to Blakey at the time, he would become a champion for bringing talent from the high minor leagues to full-blown jazz-star status, starting with this band featuring Detroit trumpeter Donald Byrd, East coast tenor saxophonist Hank Mobley, and pianist Horace Silver, a jazz legend ever after. It's evident that although there is much cohesion in the group, Byrd's star was on the rise the fastest, and he would leave in a short period, replaced briefly by Clifford Brown, then Kenny Dorham. What is most remarkable in this first recording for the band is how several of these selections have become classic hard bop vehicles, revered and replayed by thousands of bands over time worldwide. "Nica's Dream" is the best known of them all, typical of the calypso beats Blakey favored at the time, with a singsong, hummable melody led by Byrd that is pure soul personified, and drenched in unrequited blues. Their take of "The End Of A Love Affair" is one of those arrangements that would be hard to top, filled with deft rhythm changes and a distinctive group signature sound identified by the Mobley-Byrd tandem. "Ecaroh" (Horace spelled backwards) keeps the Latin beat but puts in a breezier context, a simple beauty of a tune only the pianist and Blakey could have conceived, and called their own at the time. "Infra Rae" is a quintessential hard bop workout, and "Hank's Symphony", while not a classic, is innovative in that it uses an Asian inspired introduction, an Afro-Cuban base, and a wild hurricane force via Blakey's fast, inspired, cut-loose drumming. This double vinyl LP version is an expanded edition, including five extra cuts. There's a first and second take of the calypso shuffle-to-bop "Carol's Interlude", first versions of the original bopper "Weird-O", standards "Ill Wind" and "The Late Show", and the studio version of Mobley's "Deciphering the Message", sporting a scattered, tangential melody that was never previously available, but now is on this recording. In retrospect, the Jazz Messengers could easily be tagged the eighth wonder of the world, starting with this finely crafted first effort that definitely stands the test of time.

Der ersten Zusammensetzung von Art Blakeys Jazz Messengers war unglücklicherweise nur ein kurzes Leben beschieden und so exzellent sie gemeinsam auch waren, so war damit doch der Grundstein für ein ständiges Kommen und Gehen in der Gruppe gelegt. Art Blakey wusste damals noch nicht, dass er es zum Meister darin bringen würde, aus vielversprechenden Talenten ausgewachsene Jazz-Stars zu machen. Er startete mit dieser Band, die aus dem Detroiter Trompeter Donald Byrd, dem Ostküsten-Tenorsaxophonisten Hank Mobley und dem Pianisten Horace Silver bestand, von denen letzterer ab jenem Zeitpunkt zur Jazzlegende wurde. Es war klar, dass, obwohl es enge Bindungen innerhalb der Gruppe gab, der Stern von Byrd am schnellsten steigen würde und er kurz darauf gehen sollte, für kurze Zeit ersetzt durch Clifford Brown, anschließend durch Kenny Dorham. Bemerkenswert an dieser ersten Aufnahme der Band ist die Tatsache, dass etliche Stücke Klassiker und Botschafter des Hard-Bops wurden, hochgeachtet und im Lauf der Zeit viel gespielt von Tausenden von Bands weltweit. "Nica's Dream" ist das bekannteste, typisch für die Calypso Beats, die Blakey zu dieser Zeit besonders schätzte, mit einer von Byrd gespielten eingängigen Melodie zum Mitsummen, purer und leibhaftiger Soul, getränkt in unerwidertem Blues. Die Aufnahme von "The End Of A Love Affair" ist eins dieser Arrangements, die schwer zu übertreffen sind, voll geschickter Rhythmenwechsel und einem deutlichen, vom Mobley-Byrd Tandem erzeugten, für die Gruppe typischen Klang. "Ecaroh", (Horace rückwärts buchstabiert) behält den Latinobeat bei, aber bringt ihn in einen flotteren Zusammenhang, eine Melodie von einer schlichten Schönheit, wie sie nur der Pianist und Blakey zu jener Zeit hätten erdenken und ihr eigen nennen können. "Infra Rae" ist eine unvermeidliche Übung im Hard-Bop und "Hank's Symphony" ist, wiewohl kein Klassiker, innovativ durch die asiatisch inspirierte Einleitung, afro-kubanischen Bass und die wilde Kraft eines Hurrikans vermittelst Blakeys schneller, inspirierter und entfesselter Schlagzeugarbeit. Diese 2LP-Version ist eine mit fünf zusätzlichen Tracks erweiterte Ausgabe. Es gibt zwei Versionen des Calypso Shuffle-to-bop "Carol's Interlude", eine weitere Version des Originalboppers "Weird-O", die Klassiker "Ill Wind" und "The Late Show" und eine bisher nicht erhältliche Studioversion von Mobleys "Deciphering The Message" - mit einer sprunghaft zerstreuten Melodie. Rückblickend könnte man die Jazz Messengers leicht als das achte Weltwunder bezeichnen, beginnend mit dieser fein gearbeiteteten ersten Arbeit, die definitv ihre Probe durch die Zeit bestanden hat.

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