Stanley Cowell: Regeneration - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

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pp19765
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5060149622681
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Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Gatefold Pack, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp19765
Released:
21.12.2017 in UK
Original Release:
1976 Label Strata-East Cat# SES-19765
Genre:
Jazz
Artist:
Stanley Cowell
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Around the time of this recording, Stanley Cowell had achieved a degree of prominence as the pianist for the advanced bop quartet Music Inc., which he co-led with trumpeter Charles Tolliver, as well as for unusual projects like his Piano Choir. With "Regeneration" he chose another path, essentially trying to produce a jazz-infused pop album with strong African roots, perhaps owing a little bit to Stevie Wonder. He assembled an extremely strong cast of musicians for the venture, including Marion Brown, Billy Higgins, and Ed Blackwell, as well as several African string and percussion masters and, by and large, succeeded conceptually if not commercially. A few songs use vocals in a fairly standard pop framework, and, while they are performed capably enough, the lyrical content leaves something to be desired in typical mid-'70s fashion. But much of the rest of the music makes up for this with, among other things, a delightful fife and drum piece by Brown and strong bass work by Bill Lee (Spike's dad). "Regeneration" is an interesting, often enjoyable album which, aside from its own small pleasures, provides a snapshot of some of the cross-fertilization in genres occurring at the time. Brian Olewnick

Ungefähr zur Zeit dieser Aufnahme hatte Stanley Cowell einen gewissen Bekanntheitsgrad erreicht, einerseits als Pianist des fortschrittlichen Bop-Quartetts Music Inc., das er gemeinsam mit dem Trompeter Charles Tolliver leitete, andererseits auch für ungewöhnliche Projekte wie seinen Piano-Chor. Mit "Regeneration" wählte er einen anderen Weg, bei dem er im Kern versuchte, ein vom Jazz durchzogenes Popalbum mit starken afrikanischen Wurzeln zu produzieren, vielleicht eine Art Hommage an Stevie Wonder. Für dieses Unternehmen versammelte er eine Truppe ungewühnlich starker Musiker um sich, darunter Marion Brown, Billy Higgins und Ed Blackwell, sowie etliche afrikanische Meister von Saiten- und Schlaginstrumenten; womit ihm, insgesamt gesehen, zumindest ein konzeptioneller Erfolg gelang, wenn auch der kommerzielle ausblieb. Einige Stücke mit Gesang entsprechen eher im Poprahmen und obwohl sie durchaus gekonnt vorgetragen werden, lässt die textliche Aussage im typischen Stil der Mitte der Siebzigerjahre durchaus zu wünschen übrig. Davon abgesehen macht die Musik der übrigen Stücke dieses Manko durchaus wett, wie z.B. u.a. ein besonders hübsches Stück für Fife (Metallflöte) und Trommel von Brown und ein hervorragender Bass von Bill Lee (Spikes Papa). "Regeneration" ist ein interessantes, größtenteils sehr erfreuliches Album, das neben den ihm eigenen kleinen Bonbons zudem auch einen Schnappschuss der sich gegenseitig befruchtenden Genres zu jener Zeit zeigt.

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