Roland Kirk: Blacknuss - LP 180g Vinyl, Limited, Remastered

Pure Pleasure

€34,00
(No reviews yet) Write a Review
SKU:
pp11601
UPC:
5060149623107
Availability:
Items on stock ships within 2 days. To order out of stock items, contact us on orders@sepeaaudio.com. We will update you on availability.
Shipping:
Calculated at Checkout
Edition:
1x LP Vinyl, Limited, Remastered, Analogue Limited Edition Audiophile Remastering
Rotation Speed:
33rpm
Record Weight:
180g
Vinyl Record Type:
LP
Pure Pleasure Cat#:
pp11601
Released:
20.3.2020 in UK
Original Release:
1972 Label Atlantic Cat# SD 1601
Genre:
Jazz
Artist:
Roland Kirk
Adding to cart… The item has been added

From its opening bars, with Bill Salter's bass and Rahsaan's flute passionately playing Bill Withers' "Ain't No Sunshine", you know this isn't an ordinary Kirk album (were any of them?). As the string section, electric piano, percussion, and Cornel Dupree's guitar slip in the back door, one can feel the deep soul groove Kirk is bringing to the jazz fore here. As the tune fades just two and a half minutes later, the scream of Kirk's tenor comes wailing through the intro of Marvin Gaye's "What's Goin' On", with a funk backdrop and no wink in the corner -- he's serious. With Richard Tee's drums kicking it, the strings developing into a wall of tension in the backing mix, and Charles McGhee's trumpet hurling the long line back at Kirk, all bets are off -- especially when they medley the mother into "Mercy Mercy Me". By the time they reach the end of the Isleys' "I Love You, Yes I Do", with the whistles, gongs, shouting, soul crooning, deep groove hustling, and greasy funk dripping from every sweet-assed note, the record could be over because the world has already turned over and surrendered -- and the album is only ten minutes old! "Blacknuss", like "The Inflated Tear", "Volunteered Slavery", "Rip, Rig And Panic", and "I Talk To The Spirits", is Kirk at his most visionary. He took the pop out of pop and made it Great Black Music. He took the jazz world down a peg to make it feel its roots in the people's music, and consequently made great jazz from pop tunes in the same way his forbears did with Broadway show tunes. While the entire album shines like a big black sun, the other standouts include a deeply moving read of "My Girl" and a version of "The Old Rugged Cross" that takes it back forever from those white fundamentalists who took all the blood and sweat from its grain and replaced them with cheap tin and collection plates. On Kirk's version, grace doesn't come cheap, though you can certainly be a poor person to receive it. Ladies and gents, "Blacknuss" is as deep as a soul record can be and as hot as a jazz record has any right to call itself. A work of sheer blacknuss!  

Von den ersten Takten an, mit denen Bill Salers Bass und Rahsaans Flöte leidenschaftlich Bill Withers' "Ain't No Sunshine" interpretieren, wissen Sie, dass dies kein gewöhnliches Kirk-Album ist (gab es das überhaupt?). Wenn die Streicher, das elektrische Piano, das Schlagzeug und Cornel Duprees Gitarre durch die Hintertür dazustoßen, spürt man den satten Soul-Groove, den Kirk hier in den Vordergrund stellt. Wenn die Melodie nur zweieinhalb Minuten später verklingt, ertönt der Schrei von Kirks Tenorsaxophon durch das Intro von Marvin Gayes "What's Goin' On", mit einer Funkkulisse, aber ohne jegliches Augenzwinkern oder Ironie - er meint es ernst. Mit Richard Tees Schlagzeug, den Streichern, die sich zu einer Wand der Spannung im Hintergrund entwickeln, und Charles McGhees Trompete, die den Spannungsbogen auf Kirk zurückschleudert, sind alle Voraussagen und Erwartungen ungültig - vor allem, wenn sich das Medley in "Mercy Mercy Me" entwickelt. Wenn die Musiker das Ende von "I Love You, Yes I Do" der Isleys erreichen, mit den Pfeifen, Gongs, Schreien, Soul-Schnulzen, tiefem Groove-Getöse und fettigem Funk, der aus jeder zuckersüßen Note tropft, könnte die Platte vorbei sein, weil die Welt sich bereits auf den Rücken gedreht und ergeben hat - aber das Album ist erst zehn Minuten alt! "Blacknuss" ist, wie "The Inflated Tear", "Volunteered Slavery", "Rip, Rig And Panic" und "I Talk To The Spirits", Kirk in seiner visionärsten Form. Er hat den Pop aus dem Pop herausgenommen und daraus große schwarze Musik gemacht. Er hat der Jazzwelt einen Dämpfer verpasst, damit sie ihre Wurzeln in der Musik des Volkes spürt, und hat folglich aus Popmusik großen Jazz gemacht, so wie es seine Vorfahren mit Broadway-Showmelodien getan haben. Während das gesamte Album wie eine große schwarze Sonne leuchtet, sind die anderen herausragenden Werke eine tief bewegende Interpretation von "My Girl" und eine Version von "The Old Rugged Cross", die es für immer jenen weißen Fundamentalisten aus den Händen nimmt, die all das Blut und den Schweiß aus dem Inneren durch billige Blech- und Sammelteller ersetzten. In Kirks Version ist Gnade nicht billig, obwohl man sicherlich ein armer Mensch sein kann, um sie zu erhalten. Meine Damen und Herren, "Blacknuss" ist so tiefgreifend, wie eine Soul-Platte sein kann, und so heiß, wie sich eine Jazz-Platte zu Recht nennen darf.

Vinyl records carry warranty of 2 years if treated properly. More info find here. No returns of used product.