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Miles Davis: Ascenseur pour l'échafaud (10"-version) (LP 140g)

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Format:
1LP 140g 33rpm
Release date:
25.08.2016
Genre:
Jazz
Original Cat.#:
Sam Records Fontana 660.213 MR

In 1957, Miles Davis is in Paris for an engagement at the Club Saint-Germain and a wonderful concert at the Olympia Theatre. Once in Paris, Miles came into contact with many members of the modern existentialist cultural environment in the neighborhood of Saint-Germain-des-Près. These include the director Louis Malle who had just finished his first movie : "Ascenseur Pour L'échafaud". Jean-Paul Rappeneau, a Jazz fan and Louis Malle's assistant at the time, suggested asking Miles Davis to create the film's soundtrack. A private sceening has been organized. On December 4 1957, Miles Davis brought three French Jazzmen - Barney Wilen on tenor saxophone, René Urtreger on piano, Pierre Michelot on bass and his american compatriot Kenny Clarke on drums - to the recording studio Le Poste Parisien without having them prepare anything. Miles Davis only gave the musicians a few rudimentary harmonic sequences he had assembled in his hotel room. This recording was made at night in a most informal atmosphere. The soundtrack was not released on it's own in the USA but ten songs from this soundtrack were released as one side of the album "Jazz Track" which received a 1960 Grammy nomination for Best Jazz Performance, Solo or Small Group. "Ascenseur Pour L'échafaud" has become a great achievement of artistic excellence.

1957 hatte Miles Davis ein Engagement im Club Saint-Germain in Paris und außerdem einen wunderbaren Konzertauftritt im Olympia. Während seines Aufenthalts kam Miles in der Umgebung von Saint-Germain-des-Près in Berührung mit vielen Künstlern und kulturell Tätigen aus dem Umkreis des damals modernen Existenzialismus. Dazu gehörte auch Regisseur Louis Malle, der gerade seinen ersten Film "Fahrstuhl zum Schafott" fertiggestellt hatte. Jean-Paul Rappeneau, Jazzfan und zu der Zeit Louis Malles Assistent, machte den Vorschlag, Miles Davis zu fragen, ob er bereit wäre, den Soundtrack zu dem Film zu gestalten. Es wurde eine Privatvorführung organisiert. Am 4. Dezember 1957 brachte Miles Davis drei französische Jazzmnusiker – Barney Wilen (Tenorsaxophon), René Urtreger (Klavier), Pierre Michelot (Bass) und seinen amerikanischen Landsmann Kenny Clarke (Schlagzeug) – mit ins Aufnahmestudio Le Poste Parisien, ohne irgend etwas vorbereitet zu haben. Miles Davis gab den Musikern nur einige rudimentäre Harmoniesequenzen vor, die er im Hotelzimmer zusammengestellt hatte. Die Aufnahmen entstanden in einer sehr informellen Atmosphäre in nur einer Nacht. Der Soundtrack wurde in den USA nicht als eigenständiges Album veröffentlicht, aber zehn Stücke daraus bildeten eine Seite der Platte "Jazz Track", die 1960 eine Grammy-Nominierung erhielt als Beste Jazz-Performance in der Sparte Solo oder kleine Band. "Fahrstuhl zum Schafott" wurde ein großer, künstlerisch herausragender Erfolg.

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